Dubrovnik

28 juli 2017 - Dubrovnik, Kroatië

In het begin schreef ik dat het doel van de eerste dag was het bereiken van Ljubljana en dat we de rest wel zouden zien. Onzin! Ik had de keiharde eis dat ik Dubrovnik zou zien. Vanaf het strandje bij de camping in orašac kun je het al zien liggen. Ook de cruiseschepen zie je. Dat is natuurlijk een slecht voorteken; Cruiseschepen, brrr, druk, japanners in grote groepen, gidsen met vlaggetjes. Daarom wederom om half 7 opgestaan om zo vroeg mogelijk aan te komen. Ook gemakkelijker ivm parkeren. We hadden geluk qua parkeren. We stonden dicht bij de oude stad.
Dubrovnik wordt als een van de mooiste steden van de Adriatische kust beschouwd en daarom ook wel de 'Parel van de Adriatische Zee' genoemd. De oude, compleet ommuurde vestingstad van Dubrovnik staat op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO. Het is in de 7e eeuw gesticht als Ragusa en de Slavische naam is dubrovnik geworden.
Tijdens de Kroatische onafhankelijkheidsoorlog, in december 1991, werd het historische centrum door het Joegoslavische leger vanuit de bergen beschoten en zwaar beschadigd. Deze daad werd door het Joegoslavietribunaal gekwalificeerd als oorlogsmisdaad, en de commandant werd veroordeeld tot zevenenhalf jaar gevangenisstraf. Zo! Alweer wat geleerd.
Dubrovnik is echt een hele mooie stad. Heel overzichtelijk met een matrix stratenplan. Dubrovnik bestaat uit een hoofdstraat en haaks daarop staan de zijstraten die dan aan beide kanten omhoog lopen met trappen.Maar ook met kleine kruip-door-sluip-door gangetjes en straatjes. Je ziet dat de gebouwen verschillende bouwjaren hebben en sommige gebouwen zijn heel recent gerestaureerd. Waarschijnlijk als gevolg van de bombardementen van het Joegoslavische leger in 1991.
Wij waren heel vroeg in Dubrovnik en het was er nog rustig. Winkels en restaurants werden bevoorraad. Maar na een uurtje kwamen we al groepjes toeristen tegen met gids. Japanners zeg maar. Of Chinezen. Op een gegeven moment lopen er alleen maar toeristen rond van diverse pluimage. Verder van de hoofdstraat is het wel iets rustiger. Net als je een steen in het water gooit. De grootste golven gaan over in kleinere golfje naarmate je verder van het centrum komt.
De middenstand bestaat uit souvenirwinkels en restaurants. Allemaal erg gezellig met de terasjes buiten op straat. En, de doodsteek voor een stad, veel apartmani. Waarschijnlijk ook veel airbnb. Je wilt niet weten hoeveel apartmani er zijn in Dubrovnik.
Dus, eigenlijk krijg je een beetje de indruk dat je in een Disney park bent terechtgekomen. De Disneyfication is ook hier gaande. Overdrijf ik? Beoordeel zelf maar. 1800 km rijden en je bent er. Het is Hoe dan ook de moeite waard.

's Avonds gegeten in het restaurant onder bij de camping bij de zee. Geweldige grote pizza's hebben ze en mixed grill is erg lekker. Vooral Ćevapčići is erg lekker. Moet je proberen.

1. Jantine:
    29 juli 2017
    Zie het helemaal voor me!!! Mooi ; zo'n ommuurde oude stad......... En je eis ingewilligd.... Wat staat er nu nog op het programma? Heel veel plezier daar en eet smakelijk! Hebben ze ook lekkere ijsjes?
  2. Carla:
    29 juli 2017
    Ja, super lekkere Italiaans ijs hier. En King (magnums). Maar de Italiaanse zijn mijn favoriet .
  3. Klaas Kooistra:
    29 juli 2017
    Er staat nix meer op het programma. Alles mag, niets moet. Zondag gaan we weer richting het noorden van Kroatië.