Het weer

1 augustus 2018 - Bergen, Noorwegen

Eigenlijk hebben we te maken met een hittegolf voor Noorse begrippen. Het is steeds tussen de 25 en 30 graden. Één ochtend hebben we een bui gehad. Het weer levert geen beperkingen op voor ons. Maar nu is het anders; ze voorspellen regen voor dinsdag. En regen is lastig om twee redenen: je wil zelf niet al te nat worden én de tent opbreken en opzetten in de regen wil je ook voorkomen. Familieberaad dus. Daar is uitgekomen dat we maandag opbreken en naar Bergen gaan. Droog opbreken en opzetten op maandag dus. Dinsdag in de regen in Bergen vertoeven. Maar is dat dan niet erg? Nee, want in Bergen regent het eigenlijk altijd en zo zien we Bergen zoals Bergen er altijd uitziet ().

We reden via Stryn, Byrkjelo, Førde en Sande naar Lavik. Daar moet je de ferry nemen over het Sognefjord. De ferry stond/lag op het punt weg te varen. Wij waren als laatste. We stonden nog niet stil op de boot of we voeren weg. Tijd voor een broodje worst.

We hadden vooraf niet echt naar een camping gezocht.  Dus werd het een soort trial and error. Maar zoveel campings als je tegenkomt op de reguliere toeristische routes, zo weinig kwamen we nu tegen. De eerste die we tegen kwamen viel af. De tweede was er niet. De derde voldeed niet en de vierde was niet goed genoeg. De vijfde bleek prima. Aan een meertje. Geen idee waar het precies was.  De tent konden we weer droog opzetten en tijdens de BBQ bleef het ook droog. Morgen naar Bergen waar het altijd regent.