20*C+M+B+22

2 augustus 2022 - Saarburg, Duitsland

Vandaag ruim de tijd genomen voor het kleine stadje Saarburg, op loopafstand van de camping en dus ook goed te rijden met de auto. We hadden een kaart met alle 18 hoogtepunten bij ons. Elke stad heeft zijn eigen hoogtepunten en omdat ook Saarburg toeristen wil trekken hebben ze een lijst met bezienswaardigheden opgesteld. 18 stuks dus en je vraagt je af waarom nummer 19 afviel. Met stip op nummer één staat wat ons betreft de waterval in het centrum. Alle andere toeristen vinden dat ook en de horecaondernemers springen daar op in. Maw, hier zijn de terrassen te vinden. De waterval ligt in de rivier Leuk. Leuker kan ik nog wel maken hoor. De Leuk stroomt naar de Saar, maar valt in het centrum ongeveer 20 meter naar beneden. En dat is Leuk. Altijd het geraas van de waterval aan je kop, dag en nacht, jaar in, jaar uit. Dit gebiedje in het centrum noemen ze het Venetië van Saarburg. Onderaan de waterval worden drie watermolens aangedreven door het water; oorspronkelijk een oliemolen, een volmolen (google dat maar) en een schorsmolen (google dat ook maar). De moeite waard.

Dan heb je natuurlijk nog een kasteelruïne die gebouwd is door iemand en geplunderd is door iemand en gerestaureerd is door iemand etc.

En dan noem ik de klokkengieterij. Tot 2002 nog daadwerkelijk gebruikt als klokkengieterij maar nu een museum met audiotour. Een heel verhaal wordt dan verteld  het het wordt je duidelijk waar de klepel hangt.

Opmerkelijk: de oven wordt gestookt tot 2000°C om het brons te smelten. Ik denk dat je pizza binnen twee tellen gaar en verband is.

Het daadwerkelijke bronsgieten werd gedaan op vrijdag om 15:00. Volgens de boeken die daar over gaan het tijdstip waarop Jezus stierf aan het kruis.

Het gieten werd gezegend door de pastoor om het resultaat te beïnvloeden.

Het leem voor de mallen is dezelfde die Carla heeft gebruikt voor de pizza oven.

Ook nog een kaarsje aangestoken in de Laurentiuskerk voor vader Bos en Jesper.

Verder opmerkelijk was het verliezen van mijn bankpas, direct geblokkeerd nadat ik in de gaten kreeg dat de pas weg was en toen na 1 minuut al weer teruggevonden. Het bleek dat ik m al een uur of vier kwijt was.

Na Saarburg doorgereden naar Konz en vervolgens langs de Moezel en dus de grens met Luxemburg naar Opa Schuler zijn camping voor een drankje en daarna weer naar de camping.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl