Alkmaar

18 augustus 2020 - Alkmaar, Nederland

18 augustus. De laatste dag. We gaan naar Alkmaar. Maar eerst een kopje koffie drinken onder het toeziend oog van JP Coen in Hoorn. En wie zien wij daar? Jonny de Mol en Silvana Simon's. Die laatste had ik nooit herkend hoor want die ziet er elke keer weer anders uit. Maar de serveerster kon het bevestigen; zij waren het, samen met een crew.

Gisteren was de afsluiting van de lappen week in Hoorn. Lappenweek is een traditie van koopjes scoren bij de winkels in de binnenstad. De afsluiting is voor de zuiplappen. Het viel ons al op dat er gisterochtend al mensen aan het bier zaten.  Maar door de Corona was het dit jaar iets minder gezellig begrepen wij. Na de koffiie zijn we vertrokken naar Alkmaar.

Alkmaar heeft ook weer een mooie oude binnenstad met als toeristisch hoogtepunt de kaasmarkt. Rijkdom werd vergaard met tolheffing, kalkovens, overslag en accijnsheffingen en zoutwinning. Alkmaar lag ingeklemd tussen allerlei meertjes en in 1533 hadden ze al een meertje drooggelegd.

In juni 1572 werden door de Geuzen onder Diederik Sonoy de Alkmaarse franciscaner priesters en broeders opgepakt en in Enkhuizen op 25 juni 1572 omwille van hun trouw aan het katholieke geloof, na gruwelijke marteling, vermoord. De vermoorde geestelijken staan nu bekend als de martelaren van Alkmaar. Maar onze Diederik is ook nog steeds aanwezig in Alkmaar; het Hof van Sonoy.

In 1572 werd Sonoy stadhouder van onder meer Enkhuizen en nog datzelfde jaar benoemde Willem van Oranje hem tot gouverneur van het Noorderkwartier. Een jaar later zetten de geuzen onder leiding van Sonoy de omgeving van Alkmaar onder water waardoor het Spaanse beleg van Alkmaar mislukte. Kort daarna verloren de Spanjaarden ook nog eens de Slag op de Zuiderzee.
In diezelfde periode voerde Sonoy dus een schrikbewind ten opzichte van katholieken.

In 1574 kocht hij het klooster van de nonnen (?) Later ging het over in andere handen en werd er een hele merkwaardige 8-kantige toren bij gebouwd. Vandaag de dag kun je daar bovenin dineren. Maar wat ik wil aangeven is dat "elke plek heeft z'n gebrek"; Hoorn heeft JP Coen en Alkmaar heeft Sonoy.

Enfin, het was een mooi dag, dat wel...