Bergen

1 augustus 2018 - Bergen, Noorwegen

We stonden op Lone Camping in Haukeland. Mooie camping aan een meertje. Dinsdagochtend regende het, zoals we verwacht hadden. Maar na 11 uur werd het droog. En toen waren wij net in Bergen. Mooie stad met -omdat we ons niet in Bergen hadden verdiept- verrassingen die het echt de moeite waard maken om daar naar toe te gaan.

Natuurlijk waren de Chinezen er weer en deze keer lagen er twee van die ontzettend grote cruiseschepen in de haven. Daarbij hoort natuurlijk de merchandise. Veel souvenir winkels met prullaria en een markt met lokale producten inclusief walvisvlees.

Slenterend door de haven kwamen we langs Bryggen. Je weet niet wat je ziet als je dit niet verwacht. Ik vertel er nu niets over want de Schuitemannen willen er nog naar toe.

Het kasteel van Bergen, Bergenhus, had in 1665 nog Nederlands tintje. De Bergenaren hielpen de Nederlanders tijdens een zeeslag met de Engelsen. Ze schoten de Engelse schepen aan flarden. Dat wordt zelfs in het Nederlands op een plaquette uitgelegd.

's Middags iets gedronken in café restaurant Olivia Zachariasbryggen. Daarna geklaverjast aldaar. 's Avonds eten bij Egon. Ze zitten in de kelder van een mooi pand waar Starbucks ook in zit. Eindelijk zalm gegeten. Het toetje was een softijsje bij de ijswinkel.

Een poging om met de tandradbaan omhoog te gaan mislukte omdat het gewoonte druk was.

Wat we verder nog gezien hebben van Bergen zag er ook goed uit. Leuke straatjes met hier en daar wat houten huisjes.

En de regen? Die viel pas rond 7 uur toen wij weer op weg waren naar de parkeerplaats.