Dinsdag 3

3 augustus 2021 - Bretejovce, Slowakije

Dinsdag 3
We hebben twee dingen te doen vandaag; kijken in Bardejov en Košice bezoeken. Vlak voor Bardejov gaan we toch nog even naar Hervatov. In Hervatov staat een houten kerk en dat is vrij uniek. In Slowakije staan er wel een dozijn houten kerken, nu maar deze staat op de lijst van UNESCO en omdat we er vlakbij zijn, gaan we er even langs. Mooi. Maar meer houten kerken hoeven we niet te zien. Het binnenwerk van de kerk is helemaal van hout en beschilderd. Zo is dat bij iedere houten kerk. Bardejov in het Noorden is weer een aanrader. Bijna Duits. Goed bewaard gebleven marktplein,  overzichtelijk en mooi. Dan naar Košice in het zuiden. Volgens de ANWB -gids die we op een berg tegenkwamen de mooiste stad van Slowakije. Košice is inderdaad heel erg mooi. Eigenlijk één hele lange brede straat waar alle cultuur te vinden is. Alle gebouwen zien er goed en mooi uit. Veel horeca. En jawel hoor, we ontmoeten weer de mensen die we ook zagen in Levoča en Spissky Rhad. Één van hun is geboren in Slowakije en van haar krijgen we nog wat tips.
Als we terugkomen bij de Airbnb zit Peter ons al op te wachten voor het eten. We krijgen eerst zijn zelfgemaakte kippensoep en daarna gegrild vlees met gegrilde groenten. Prima klaargemaakt. Nog even een financieel probleem opgelost (we hadden voor 1 persoon geboekt ipv voor twee) en dan weer aan het bier en de Slivovitsj. Toen bleek dat Peter een soort Wappie was, wilden we ineens naar bed. Maar eerst even huggen met Peter natuurlijk. Elk afscheid is zwaar en vooral als wij weggaan:-). Morgen trekken we weer verder.

1. Jantine:
    5 augustus 2021
    Mooie foto's en bijzondere verhalen!