Fiss/Servaus, Smugglersteig

1 augustus 2020 - Fiss, Oostenrijk

We zitten redelijk dicht bij Zwitserland en de inwoners in deze regio hadden het 100 jaar geleden niet breed. Een inkomstenbron voor sommige mensen bestond uit het smokkelen van spullen naar Zwitserland. Daar heeft deze trail zijn naam aan te danken.  Hier en daar langs het pad wat informatieborden met wetenswaardigheden over smokkelen en welke smokkelhelden en smokkelkoningen er zoal waren, met begeleidende foto's. En het is misschien een beetje laat voor mij, maar ik zag op die foto's ineens waar het woord rugzak vandaan komt.  Het is natuurlijk heel logisch maar het is een zak die op de rug wordt gedragen met touwen over de schouders....Maar dan zonder de felle kleuren en handige vakjes van vandaag de dag. Dat dus niet...

De wandeling duurde 6 uur. Heen drie en terug moest ongeveer hetzelfde zijn. Niet meegerekend zijn de transporttijden van de gondels. Eerst vanuit Fiss met het bakje van de Waldbahn naar boven, dan met het bakje van Sunliner naar beneden, dan met de Komperdellbahn omhoog en met de Lazidbahn nog verder. Dan stap je uit op 2346 meter en begint de Schmugglersteig. Ik neem even aan de smokkelaars niet de gondel konden nemen en al vanaf Servaus moesten lopen. Dan hadden ze al 900 meter omhoog gelopen met hun rugzakken.

Omdat we niet de heen- en terugreis over hetzelfde pad wilden lopen, bedachten we voor de heenreis een alternatieve route zodat we de terugreis de Schmugglelsteig konden nemen. Het bleek dat dit alternatief niet aantrekkelijk was. Het was een grindweg voor auto's. Dus op de heenweg direct de Schmugglersteig genomen. Mooi pad met weinig hoogteverschillen. Het uitzicht was alleen links en daar keek je het dal in met alle infrastructuur voor de wintersport en die grindweg die eerst ons alternatief was. Eindbestemming en tevens eindpunt van deze trail was de Hexenhütte naast de Hexensee.

Prima ontvangst en volgens Carla de beste Apfelstrudel ooit *****. Daar weer een alternatief gezocht voor de terugtocht. Na wat rekenen en na te vragen zouden we op tijd komen voor de lift en het was een mooi pad werd ons verzekerd. Wij geloofden dit allemaal maar hadden toch wat twijfels over het beoordelingsvermogen van de vrouw in kwestie.  Misschien kon ze het niet goed beoordelen, gelijk had ze wel!  Een pad over de bergkam, links allemaal puin en rechts een mooie groene alp. Een haarscherpe scheiding van deze ondergrond liep over deze kam.  Nog geen halve meter breed. Val je naar links dan kletter je honderden meters over het puin naar beneden en val je te pletter in het dal; val je rechts dan val je zacht in de alpenweiden tussen de margrieten en de vergeetmenietjes.  In tegenstelling tot de smokkelroute was hier geen kip te bekennen. Alleen een kudde koeien heeft ons begroet met hun bellen. Uiteindelijk vanaf de top van Pezid 800 meter gedaald naar de skilift die onze vermoeide beentjes terugbrachten naar Servaus. Het bleek later dat deze route ook door de smokkelaars werd gebruikt.

Om 9 uur zijn we begonnen met wandelen en om 4 uur zaten we weer in de lift. De schoenen zijn ingelopen zeg maar. Terug in Fiss begon het om 5 uur te onweren. Het weer gaat veranderen.

1. Jantine:
    1 augustus 2020
    Tjemig, mooi zeg !!!
  2. H.J. Schuiteman:
    3 augustus 2020
    Wij hebben gemerkt dat de spullen duur verkocht worden in Zwitserland.
  3. Klaas Kooistra:
    3 augustus 2020
    Smokkelen is dan misschien nog steeds lucratief.