Grazalema

1 augustus 2019 - Ronda, Spanje

Vandaag een stukje gewandeld bij Grazalema. Eigenlijk is het te warm voor zo'n activiteit. Wij komen laat op gang en dan ben je op het heetst van de dag aan het wandelen. Het is een keuze, dat wel. De wandeling ging door de natuur. Die natuur bestond uit struikgewas en rotsen en 1 ezel. Halverwege een uitzichtpunt. Dat uitzichtpunt bleek aan een weg te liggen. Frustrerend. Het uitzicht was ook niet bijster bijzonder. Na de wandeling even Grazalema bekeken. Ook weer mooi met allemaal witgekalkte huizen en nauwe straten. Omdat we al zoveel mooie straatjes en witte huisjes hebben gezien waren we er snel weer weg. Er is één ding wat toch nog bijzonder was. Er stond (natuurlijk) een beeld van een stier met zijn uitdager. Maar de stier had een touw om zijn nek. Geen zwaarden of speren oid. Én, het dorp konden ze afsluiten met hekken. Stevig genoeg om een stier tegen te houden. En jawel hoor, ze laten tijdens de Fietstas del Carmen, dit jaar op 22 Juli, de stieren los in de straten. En die stieren hebben dus een lang touw aan hun horens. Dat touw mag je vastpakken. Er gelden wel regels: het is absoluut verboden om het dier aan te raken, lastig te vallen of te schoppen.

Minderjarigen mogen niet meedoen en mensen in staat van dronkenschap ook niet.

Dus onthoud: Lunes del Toro de Cuerda tijdens de Fiëstas del Carmen in Grazalema.

Natuurlijk kun je ook naar Pamplona gaan of een andere stad voor een vergelijkbaar festijn.

Thuis alweer in het zwembad.