Kjenndalsbreen

28 juli 2018 - Stryn, Noorwegen

Vandaag gletsjer kijken. Wat we gaan zien is een gletsjertong van de Jostedalsbreen. De Jostedalsbreen is het grootste gletsjerveld van het Europese vasteland.

We gaan naar een uitloper daarvan; de Kjenndalsbreen. Naar Loen en dan langs het meer Lovatnet naar het restaurant Kjenndalstova. Dan nog een stukje naar de parkeerplaats om vanaf daar verder te lopen. Gekozen voor deze gletsjertong omdat deze minder druk is dan de Briksdalsbreen. Van horen zeggen dat de cruiseschepen doorvaren tot aan Olden en daar hun inhoud uitstorten in gereedstaande bussen. Daar heb je dus last van. Vandaar Kjenndalsbreen. Smalle weg met veel passeerhavens. 1 km voordat je bij het Kjenndalstova bent moet je tol betalen. Daar is niets 21-ste eeuws aan. Je vult je kenteken en datum in, doet 40 kronen in een enveloppe en die doe je in een kistje.

Je loopt dus het laatste stuk tot bijna onderaan de gletsjer. Met een enorm geraas stort het water zich in de kloof. Maar omdat zich daar boven een heel groot gletsjerplateau bevindt, stroomt er op meerdere plekken water over de randen de kloof in. Dit water wordt het meer Lovatnet en dat komt weer uit in het Nordfjord. En omdat cruiseschepen tot aan Loen kunnen varen, is dat waterpeil gelijk aan zeeniveau. En dat voelt wel gek als je je bevindt tussen de bergen, 100 km landinwaarts. Tot zover de Waterstaat.

1. Klaas Kooistra:
    29 juli 2018
    Oh ja; de Pepsi fles bevat miljoenen jaren oud gletsjerwater. Nooit gebruikt water. De Coca cola fles bevat leidingwater. Misschien wel vaker gebruikt, maar in Noorwegen waarschijnlijk ook niet. In de Pepsi fles zitten hele kleine deeltjes, een beetje troebel. Dit zorgt ervoor dat meren die gevuld worden vanuit gletsjers groen-blauw zijn. Dat komt door de weerkaatsing van het licht door die deeltjes.
  2. Jantine:
    29 juli 2018
    Ha Sminkstraatjes, zo leuk om te lezen; ook allemaal namen die op onze wishlist staan! Ben benieuwd of jullie ook een tocht over de gletsjer zelf gaan maken of is kijken alleen genoeg?? Goede tip om de rustiger variant te nemen; spreekt ons wel aan!! Bedankt weer voor de verhalen en foto's; mooi!!!!
  3. Daphne:
    30 juli 2018
    Geweldige verhalen! Mooie foto's.
    Groetjes uit Lux.