Maandag 2

2 augustus 2021 - Bretejovce, Slowakije

Maandag 2
We zijn vertrokken uit het Tatra -hotel, een DDR restant zeg maar, zoals er zoveel gebouwen zijn in Slowakije. Eerste stop is Kezmarok. Dit schijnt historisch te zijn.  Wij zijn niet zo onder de indruk. Tweede stop is Levoča. En dit is dan meteen een must-see. Een verdedigingsmuur met daarbinnen een mooie historische stad. Echt een aanrader. Derde stop is vlak bij Levoča en heet Spissky hrad. Dit kasteel behoort tot de grootste kasteellocaties van Centraal-Europa en het is inderdaad een enorm complex.  Veel moet nog gerestaureerd worden.  Grappige eraan is dat we daar een groep Nederlanders tegenkwamen die we ook in Levoča tegenkwamen. Als er dan weinig Nederlanders zijn dan is het dus speciaal als je ze tegenkomt.
Na Spissky Rhad door naar onze Airbnb in een foeilelijk dorp. Moeilijk te vinden locatie. Peter heet ons welkom. En hier merken we het verschil tussen een hotel en Airbnb. Peter heeft een welkomsdrankje in de vorm van bier , wijn en slibowitz. En op één been kun je niet staan natuurlijk, dus worden het er twee etc, etc. Een vriendelijke buurman is er ook bij. Helemaal dronken gevoerd gaan we de kelder onder het huis van de ouders van de buurman bekijken. Erg mooi. Eigenlijk niet, maar het kan mooi gemaakt worden. Mooie gewelven enzo. We gaan ook nog even kletsen met die ouders die in ieder geval van voor de oorlog zijn en mogen dan ook nog even in hun huis kijken. Deze mensen hebben een kast van een huis en wonen in nog geen  kwart van het huis. Echt iets moois van te maken. We zien de potentie. Alleen de tuin vinden we te klein. Dan ook nog de kelder van onze Airbnb man bekijken. Op de begane grond heeft Peter een werkplaats. Hij kan van hout kasten en andere dingen maken. Zagen, frezen, schuren en dat soort dingen.  Ik vind dat leuk. Carla ziet alleen nog het horror scenario van twee mensen die dronken worden gevoerd en afgemaakt worden in een kelder door een stel satanisten. In Nederland zegt dan iedereen ' hoe stom kun je zijn?' Enfin, we overleven het. Onze Airbnb- man heet Peter en spreekt beter Duits dan wij. Dat maakt dat de gesprekken veel energie kosten en de alcohol helpt ook niet mee. Wel een soort van gezelligheid. Tijd om te slapen want morgen moeten we weer de toerist uithangen.

1. H.J. Schuiteman:
    6 augustus 2021
    Mooie verhalen Klaas. Ik zie het voor mij. Toch mooi dat deze mensen zo open zijn en jullie alles later zien. Jammer dat Peter een wappie blijkt te zijn.