Mallorca 2020

6 februari 2020 - Palma de Mallorca, Spanje

Luccmajor, niet zo bijzonder. Lange breedte boulevard met standbeeld van koning Jaime III, de laatste koning van Mallorca die zijn dood vond op het slagveld, hoofd en romp gescheiden. Wel lekker zonnetje.

Felanitx, mooie kathedraal en pleintje en markthal. Goeie cappuccino. Mooi stadje in de winterzon.

De drakengrot bij Porto Christo, Cuevas del Drach. Druipsteengrot met concert. Een kwartet in een bootje vaart over het ondergrondse meer en brengt klassieke muziek. Echt een mooie toevoeging want een druipsteengrot is maar een druipsteengrot ft. We mochten zelf ook in een bootje, na 30 meter moesten we er weer uit.

Palma de Mallorca. Kathedraal, Paleis (gratis voor eu-burgers en burgers uit Latijns-Amerika). Groot voetgangersgebied met veel smalle straatjes en steegjes. Veel cafés, bars en restaurants. Gezellig tot en met.

Valldemossa: oeps. Dit is mooi!!! Alles gerestaureerd en helemaal in topconditie. Smalle straatjes geplaveid met natuursteen waar je kunt verdwalen, maar wat niet echt kan omdat het dorp daarvoor te klein is. Veel winkeltjes en terrassen. Ze kunnen hier grote massa's toeristen aan. Maar nu lekker rustig. Een paar verdwaalde toeristen en een bus Duitse toeristen.

Deià: vooral bekend geworden door de vele kunstenaars, die de plaats bezochten en nog steeds bezoeken. Kan niet opboksen tegen Valldemossa.

Sollèr. Niet uit de auto geweest. 1 foto genomen uit het raam van de auto van de kerk. Te weinig tijd. Sóller werd rijk door de  sinaasappels en de resultaten zijn terug te zien in de extravagante modernistische architectuur van het dorp.

Port de Sollèr. Er loopt een treintje van Palma naar Porte de Sollèr. Volgens mij kun je in Sollèr ook instappen. Heel leuk, behalve als je een auto hebt.  Het houten treintje is het meest bijzondere van dit havenstadje.

Jammer dat we Valldemossa al hebben gezien; niets komt nog in de buurt. Zou je denken...

Fornalutx. Hoe spreek je dit uit ? Misschien weet Asterix dit. Sommigen (inwoners) beweren dat dit het mooiste plaatsje is van Spanje. Wat ons betreft staat het samen met Valldemossa op de eerste plek. Iets minder commercieel dan Valldemossa en kleiner. Dit is allemaal op zich nog niet zo bijzonder maar wat het dorpje echt uniek maakt zijn de vele hoogte verschillen die er in het dorp te vinden zijn. Alle straten, behalve de doorgaande weg in het dorp bestaan uit trappen of schuin aflopende straten. hierdoor krijgt het dorp een geheel eigen karakter. Het dorp is een populaire stopplaats voor wandelaars en fietsers.

Door naar Cap de Formentor. Mooi uitzicht op het noordelijkste puntje van Mallorca. Je kan Menorca zien liggen. Niet heel bijzonder. De weg er naartoe is wel mooi.

Pollença. De folder zegt dat dit een mooie stad is. Het bijzondere hier is de trap met 411 treden (door Carla zelf geteld) naar een kerkje. Een mooie klim. Eenmaal boven blijkt dat je er ook met de auto naar toe kunt rijden. Mooi uitzicht, oa op de Romeinse brug die van ver niet zoveel voorstelt. Inderdaad een mooi stadje, maar als je Valldemossa en Fornalutx hebt gezien, dan is alleen de trap bijzonder.

1. Daphne:
    7 februari 2020
    Zijn jullie in Mallorca?! Leuk ! Veel plezier! 😎
  2. H.J. Schuiteman:
    7 februari 2020
    Mooie blauwe luchten maar nog wel een jasje aan. Hebben we genoeg aan je verhaal, of moeten wij er ook heen?