Nederlanders in een bubbel.

6 augustus 2021 - Poprad, Slowakije

Ik heb al eens de Nederlanders genoemd die dezelfde route lopen. Toen wij aankwamen rijden bij ons hotel in Poprad stond daar een oude Volvo V70 met Nederlands kenteken en het eerste Nederlandse kenteken wat we zagen in Slowakije. De auto was afkomstig van een dealer uit Arnhem en dus kwam de eigenaar ook uit Arnhem was mijn conclusie. Dit klopt natuurlijk niet altijd. Op onze auto staat namelijk de naam van een autobedrijf uit Terneuzen en die Nederlanders zouden dan ook kunnen denken dat wij uit Zeeland komen.  Op de eerste route naar de eerste hut zagen we ze zitten op een bankje en de eerste woordenwisseling volgde. De term 'woordenwisseling' klinkt nogal negatief, maar ik vind het een mooi woord voor een kort gesprek. Het was nu duidelijk dat zij dezelfde reis hadden geboekt en we elkaar steeds zouden tegenkomen.
In de eerste hut moesten we ook de kamer met hen delen. Toen we de eerste keer elkaar echt even konden spreken, bleek dat er wat vragen waren van hun kant. Waarom wij in zo'n oude auto reden en of wij uit Zeeland kwamen want het was hen duidelijk dat ik een Zeeuws accent had en dat samen met het feit dat de auto uit Terneuzen kwam, maakte één ding duidelijk: zij waren  opgescheept met Zeeuwen. Dit hebben we rechtgetrokken, hoewel de gemeente Barneveld ook weer wenkbrauwen deden fronsen ivm de vermeende tegenstand tegen corona vaccinaties. Ook dat moesten we rechtpraten. Tav Corona leven we nu in een bubbel met hen.
In een mail van de reisverkoper stond dat de reis volkomen corona veilig zou zijn. Bij de deuren van de hutten zitten inderdaad stickers met 'mondkapjes verplicht'. In de praktijk heeft 99% geen mondkapje op. Afstand houden tot elkaar is geen issue. Met z'n allen slapen op een slaapzaal kan gewoon.
Over het waarom van de oude auto hadden ze de juiste conclusie getrokken. Hoe vooroordelen ontstaan...
Nu weer even verder met de Nederlanders.
Deze Nederlanders zijn ouder dan wij, althans, wij schatten ze minimaal 5 jaar ouder in. Misschien ook wel 10 jaar. Het is leeftijd en/of conditie, maar wij zijn sneller dan zij. Fysiek hebben twee ook wel een dingetje. Ééntje voelt zich slap in de enkels en onzeker en één kreeg ineens last van haar heup en loopt op pijnstillers. Gevolg is dat we ergens boven op een berg pijnstillers staan te dealen omdat haar voorraad op is. Elke keer als we ze tegenkomen, en dat is natuurlijk vaak, is het gezellig in onze bubbel. Altijd even de tocht van de dag evalueren. We zitten niet op elkaars lip en hebben elkaar ook niet nodig om het gezellig te hebben en te houden. Over privé zaken wordt eigenlijk niet gesproken. Heel oppervlakkig misschien maar precies genoeg.
En zo gaat dat door. Als laatste komen we elkaar weer in het hotel in Poprad tegen. Zij waren die zondagochtend denk ik om 10 uur vertrokken voor een uurtje wandelen naar de trein en wij gingen pas om 11 uur, maar namen een flinke omweg via de bergtop. Terug in het  hotel in Poprad hadden ze nog 1 brandende vraag; hoe oud zijn jullie eigenlijk?  Het antwoord voldeed aan hun verwachtingen zeiden ze.
Dat was het einde van de bubbel maar wie weet kruisen onze paden nog eens...
Als je in Slowakije op vakantie bent dan valt het op als mensen Nederlands spreken. Je hebt dan eigenlijk direct contact. Vooral boven op een berg. Nederlanders zijn gewoon dun gezaaid in Slowakije.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. H.J. Schuiteman:
    17 augustus 2021
    Dit zal je laatste verhaal zijn Klaas. Mooi om te lezen en succes weer in Arnhem.