Pamplona

6 augustus 2019 - Pamplona, Spanje

De reis naar Pamplona verliep goed. Siem hebben we afgezet op de luchthaven van Madrid. Later hoorden we dat ie thuis was. De reis is dus goed gegaan. Onze reis was warm. Pas om 7 uur 's avonds ging de temperatuur onder de 30°C. Toen zaten we al vlakbij Pamplona. Alles is wel veel groener hier. De zonnebloemen zijn hier nog niet klaar terwijl in Andalusië de zonnebloem velden al helemaal klaar waren voor de oogst.

In Pamplona zitten we 6 -hoog in de straat waar de stieren doorheen gejaagd worden richting de Arena. We zitten zo lekker dicht bij het centrum van de oude stad.

Vandaag heb ik voor het eerst de pelgrimsroute naar Santiago de Compostella gelopen. Althans, een deel ervan. Veel van die routes komen door Pamplona. Je ziet daarom veel wandelaars met rugzak en wandelstok. In de straat op het parcours zijn de speciale tekens aangebracht (Sint Jacobsschelp).

Pamplona heeft een enorm verdedigingssysteem met forten, bastions en een Citadel. En het ziet er allemaal strak en goed onderhouden uit.

Naast de Pelgrimsroute en de citadelroute kun je ook de route van de bullrun lopen. Je begint dan bij de hokken waar de stieren ondergebracht zijn, via de straten tot in de bullring. Tijdens de San Fermínfeesten mag je tegelijk met de stieren rennen. Tijdens dit achtdaagse feest worden er dagelijks stieren losgelaten op het parcours naar de arena. De stieren overleven het stierenrennen nooit: zij worden in de arena gedood in stierengevechten. Ook zijn er geregeld zwaar gewonden en dodelijke slachtoffers onder de mensen, vaak omdat ze doorboord worden door de scherpe horens van de stieren.

Nou, dat was weer genoeg. Morgen om 6 uur vertrekken we naar huis. 1400km.