Ronda

31 juli 2019 - Ronda, Spanje

Vanuit ons huisje in de Sierra de las Salinas hebben we uitzicht op Arriate en Ronda. Vanochtend hebben we de weg genomen richting Arriate. Het begon als asfalt maar werd al snel een puinpad. Pas in Arriate werd het weer asfalt. We zijn niet gestopt in Arriate omdat vandaag ons doel Ronda is.

Net nu ik dit schrijf hoor ik in het dal voor ons eens soort helikopter geluid. Dit is de trein. Soms een goederen trein, soms een passagierstrein. Deze trein komt van rechts onder aan de heuvel, gaat naar links en maakt dan een bocht en gaat dan weer naar rechts bovenop de heuvel. Een haarspeldbocht voor de trein als het ware. We zien 'm dus twee keer voorbij komen.

Wij zijn dus in Ronda geweest. Een van de oudste steden van Spanje volgens de folder. Ronda is gebouwd aan beide zijden van een kloof van ongeveer 200 meter diep. Beide zijden zijn verbonden met een spectaculaire brug. Vroeger werd deze brug ook gebruikt om de doodstraf ten uitvoer te brengen. 200 meter overleef je normaal gesproken niet. Heel mooi en gezellig stadje waar ik Cola del Toro heb gegeten. En dit was geen soep en het kwam niet uit een pakje.

Naast de brug heeft Ronda nog een toeristische attractie: plaza de toros, oftewel de arena voor het stierenvechten. De oudste van Spanje volgens de folder. Geopend voor publiek maar zonder stieren.  Ze hebben een stuk of 8 hokken voor de stieren en met allerlei schuiven kunnen ze de hokken en tunnels openen zodat de juiste stier op het juiste moment zijn uitdager kan ontmoeten. Daarnaast hebben ze nog een vreedzamere attractie in de arena, paarden. Wat ze daar precies mee doen is mij niet duidelijk. Mooi om te zien hoe trots die lui zijn op hun tradities.

Op de terugweg nog even naar een punt gereden voor een goede foto van de brug. Ook dit was weer een puinpad. Het blijft lastig die wegen hier. Snelwegen zijn perfect. Andere wegen kunnen je verrassen met gaten, kuilen of puin. Het blijft opletten.

Nou, al met al weer een mooie dag, dikke 30° en het zwembad weer volop gebruikt.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade