Trier en Rameldange

3 augustus 2022 - Luxemburg, Luxemburg

Woensdagochtend hebben we de tent ingepakt en vertrokken naar Trier. Trier is naast Worms de oudste stad van Duitsland. De opdracht om de stad te bouwen werd in 16 v. Chr. al gegeven door de Romeinse Keizer. Maar 3000 jaar daarvoor leefden hier al mensen in een nederzetting. De stad werd een van de voornaamste steden van het West-Romeinse Rijk en kreeg de bijnaam "Roma Secunda", het tweede Rome. Trier wordt een beetje gezien als het ‘openluchtmuseum’ van wat de Romeinen achterlieten. Wanneer je Trier bezoekt, zal je dan ook tal van intact gebleven Romeinse bouwwerken terugvinden, maar ook opgravingen van grote tempelcomplexen en badhuizen.

Maar ook van latere tijd mooie gebouwen en verhalen.

Zo is er het Driekoningenhuis. Deze werd rond 1200 gebouwd en had geen opening op de eerste twee verdiepingen. Men deed dit om de overvallers buiten te houden. Vandaar zit de voordeur op de tweede verdieping en niet op de eerste. Je kon deze bereiken met een ladder die men kon optrekken.

In de dom is een stukje van een kledingstuk van Jezus bewaard. Niet te zien hoor. Je moet het geloven.

Doordat Trier in 306 hoofdstad werd van het Romeinse Rijk, moest het een troonzaal hebben. En niet zomaar één. De Basilica werd het grootste gebouw uit de oudheid. Van buiten een groot rechthoekig bakstenen gebouw, van binnen is niks, alleen maar leegte.

Een beetje buiten het centrum ligt een nogal  groot amfitheater waar meer geplunderd is dan onderhouden. Maar dat geldt voor zowat alles wat 2000 jaar oud is. Maar je kunt hier onder in de kelders wel een kijkje nemen.

Er is veel meer te zien dan ik hier opnoem. Conclusie is wel dat Worms verbleekt bij Trier.

Één wetenswaardigheid nog: Karl Marx is hier geboren. Dus voor de communisten onder ons is Trier wellicht ook nog een soort bedevaartsoord.

Na Trier naar ons B&B in Rameldange. B&B Daphne en Pierre hebben ons heel goed verzorgd en het was goed om elkaar weer eens te zien en te spreken. Geweldige BBQ en weer een recept mee naar huis genomen.

Donderdag naar huis. Auto naar de garage.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Daphne: