Vertrek naar huis, het weer en het verkeer

9 augustus 2015 - Kota Bharu, Maleisië

Met de speedboottaxi weer naar het vaste land. Met de taxi bus naar het vliegveld in Kota Baru. Dat was een uur rijden langs de oostkust. Dit deel zag er beter uit dan waar wij de afgelopen 3 weken langs zijn gekomen. Ik heb betere en nettere huizen gezien. Het landschap is vlak en ik heb veel kokosnoot bomen gezien. Voor toeristen is het hier minder interessant. Er zijn geen bezienswaardigheden of culturele- of historische zaken. Het strand schijnt wel goed te zijn. De voorzieningen zijn daar echtrr wat minder vergeleken met ons eiland.
Het weer is ook goed. Eigenlijk hebben we elke dag wel zo'n 33 graden denk ik. Soms ook hoger. Je moet je dan langzaam voortbewegen. Het beste kun je ergens binnen zitten of in de auto zitten. Airco is hier heel gewoon.
Het heeft zo'n beetje elke dag wel geregend. Het gaat dan meestal hard en het duurt een paar uur. Ook dan kun je beter binnen zitten. De straten spoelen dan weer schoon. Want dat zal me wel bijblijven: wat een zooi! Overal dumpen ze hun rotzooi. Verongelukte auto's blijven in de berm liggen.
Het verkeer is goed geregeld. De belijning is goed. De stoplichten ook en de borden ook wel. Het zwakke punt zijn de Maleiers zelf. Ze houden zich goed aan de snelheid maar daarmee is het ook wel gezegd. Creatief autorijden zeg maar. Maar ze houden redelijk rekening met andere weggebruikers.
Grote automerken zijn hier Proton en Myvi. Dit zijn merken uit Maleisië. Daarnaast zie je heel veel Toyota en Honda. Van de Europese merken komt Mercedes en BMW het meest voor. Citroën heb ik niet gezien, Renault ook niet. Wel een paar Volvo's en een paar Mini's. Een Porsch. .. (SUV model) op een autoambulance en een paar Audi's. Een paar uitzonderingen : ontzettend veel landrovers in de Cameron Highlands. En ook daar oude Mercedes modellen als taxi. Geen enkele aanhangwagen gezien en ook geen bestelbusjes of klusbusjes. Wel heel veel pick-ups. Die landrovers waren bijvoorbeeld voor 90% pick-ups.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jantine:
    9 augustus 2015
    Onvoorstelbaar, zit het er nu alweer op? We hebben allemaal genoten van jullie verhalen. Erg leuk om te lezen!!

Jongens zijn benieuwd welke haai jullie hebben gezien.

We wensen jullie een hele goede terugreis. Lees vooral jullie eigen blog weer na te genieten van al jullie belevenissen!!

Tot op de dorpsdag!!