Vrijdag 30

30 juli 2021 - Hoge Tatra, Slowakije

Vrijdag 30 juli. Toen we donderdag net in ons stapelbedje lagen kwam de vrouw des huizes aankloppen. Ze kon zo naar binnen want onze deur was/kon niet op slot. In haar beste engels vroeg ze om het raam dicht te houden omdat de volgende ochtend om 6 uur een helikopter enkele vluchten zou uitvoeren. Prima. De volgende ochtend werden we inderdaad om 6 uur gewekt door een helikopter die bouwmaterialen aanvoerde voor de uitbreiding van het hotel. Vanalles werd aangevoerd zoals balken, cement, zand, ytong etc. Maar ook bierfusten. Tientallen. En dat is nodig ook. Eerst verwonderden wij ons erover dat de Slovaken al om 11 uur aan het bier zaten (halve liters). Daarna 9 uur, toen 8 uur en zelfs om 7 uur. Gewoon een stel meiden die voor het ontbijt elk een halve liter naar binnen gooien. Nu is het voor ons nog steeds niet duidelijk hoeveel % alcohol in dit bier zit. De Tsjechen en Slovaken vermelden dit niet. Zij vermelden het aantal °. Dat getal heeft te maken met het droge stof gehalte in de wort. Het zegt bijzonder weinig over het alcohol percentage. Dus, bestel je bier, dan vragen ze of je 10°, 11° of 12° wilt hebben.
Terug naar de verbouwing van het hotel. De eigenaresse vertelde dat hun verbouwing 3 ton zou kosten, mits het hotel niet hier stond. Maar nu koste de verbouwing 9 ton!
Wij zijn onder de indruk....
Zei vertelde ook dat gedurende het seizoen zij enkele malen werden bevoorraad door een helikopter. Dit jaar was dat gemakkelijk omdat die helikopter toch vaak bouwmaterialen moest brengen. Het bier en het eten kon meeliften als het ware. Maar het blijkt dat er tussentijds ook bevoorrading plaatsvindt. Er zijn meerdere hutten die niet aan een begaanbare weg liggen en die worden bevoorraad door wat wij de laddermannen noemen en in het echt sherpa's worden genoemd. Dit zijn mannen met een stelling op hun rug (lijkt nog het meest op een ladder) met producten. We hebben ze gezien met kleine fusten bier, waterflessen, thermoboxen, zakken met houtpellets, etc. Best zwaar en moeilijk in balans te houden. Onderlinge wedstrijden tussen laddermannen bestaan en het is een erebaan. Een mens heeft uitdaging nodig...
Over de wandeling kan ik kort zijn . We zijn 9 uur onderweg geweest van Zamkovského chata naar Popradske Pleso. 9 uur over puin lopen over de Tatranska Magistrala. Maar we hebben twee tussenstops gemaakt. De eerste in Hrebienok waar een kabelbaan aankomt en dus lekker druk is en de tweede in Sliezsky Dom. Ook hier kunnen auto's komen en is het lekker druk met dagjesmensen. We komen dan ook veel gezinnen tegen met kleine kinderen en bejaarden. Je kunt redelijk korte wandelingen maken of lange of ultra-lange zoals wij dat doen.....
Maar goed, het was een mooie dag met alweer veel zon.