Zaterdag 31

31 juli 2021 - Hoge Tatra, Slowakije

Zaterdag 31
We hebben een kamer voor 6 personen, 4 bedden en een stapelbed. Volgens de receptie komen er 2 mensen bij maar die komen niet opdagen tot grote vreugde van ons.
Tot nu toe hebben we steeds temperaturen gehad van 25+ met veel zon. Vandaag begint met regen en het zal de hele dag regenen. Dan  wordt het de vraag of we de top van Rysy zullen gaan bedwingen. Rysy is de drie na hoogste top van de Tatra en ligt op de grens met Polen. Maar met regen en mist heeft het geen zin, er is namelijk geen zicht. We gaan wel van start maar al snel moeten we onze regenkleding aan. We gaan eerst naar een tussenstop, de Rysmi Hut, op de kam, een tocht van 2,5 uur waarbij aan het eind kettingen gebruikt moeten worden. Op dat punt regent het flink. Nooit handig ivm het risico op uitglijden. De hut zit vol met verzopen wandelaars. De tegelkachel is behangen met natte kleren en de ramen zijn beslagen. Het is er vrij donker. Waarschijnlijk wordt er bespaard op elektriciteit. Dit is geen weer om de top te bedwingen. Geen zicht. We besluiten om maximaal 2 uur te wachten op beter weer. Is het vòòr half twee beter dan gaan we naar de top, zoniet dan gaan we terug. Helaas, we gaan terug. De regen is min of meer gestopt maar het blijft mistig van optrekkend waterdamp uit het dal. Hoe lager we komen hoe meer kleding we weer kunnen uittrekken. We kunnen zelfs de top van Rysy zien. Achteraf hadden we nog een uur moeten wachten in Rysmi Hut. Terug bij de slaaphut is het prima weer met een zonnetje. Uitstekend terrasweer, dat dus wel, maar een gemiste kans.