Zondag 1

1 augustus 2021 - Hoge Tatra, Slowakije

Zondag 1
Het regent. Volgens de onbetrouwbare voorspelling bij de receptie zal het tussen 12 en 2 wel meevallen met de regen. We hoeven vandaag maar een dik uur te lopen naar de trein die ons weer naar Poprad zal brengen. We kunnen het ons dus permitteren om lang te wachten op een droge periode. Om 11 uur gaan we. Maar het weer was goed dus gaan we toch nog een uitdaging aan; we gaan richting Kôprovsky Stit, een top op 2363 meter, met als tussenstations een meer en een bergkam. Elke keer kunnen we besluiten terug te gaan als het tegenzit met het weer. En inderdaad, de regenkleding moet weer aan. Voordat we bij het meer zijn kan het weer uit. Het is sowieso eigenlijk te warm om met onze regenkleding een berg op te lopen. Dan moet je geen regenjas van de HEMA meebrengen maar iets duurdere.
Bij het meer aangekomen gaan we door naar de kam, het is maar 150 meter hoger. Daar waait het al behoorlijk en is het een stuk kouder. Nu is de top in ons vizier. Niet letterlijk want we kunnen de top niet zien door de mist. Maar we gaan dus wel door. Op een gegeven moment denken we dat we er zijn, maar we zien toch nog een merkteken op een steen. Vervolgens denken we wel 4 keer dat we er zijn. De topjes worden heel smal en het waait steeds harder en het blijft misten. Uiteindelijk zien we een stip die de top aanduidt. De top is een rotspunt waar je tegenaan kunt staan maar niet erop. We zien eigenlijk niets anders dan flarden van wolken die tussen de bergtoppen door van links naar rechts gaan. Soms wat meer, soms wat minder. Als de wind iets minder wordt gaan we weer naar beneden en hoe lager we komen hoe beter het zicht wordt.
Weer terug bij de hut is het tijd voor koffie. Op dat moment is er weer een wolkbreukje terwijl wij schuilen op het terras. De apfelstrudel blijft nauwelijks droog.
Dan moeten we nog naar het treinstation van Strbské Pleso en na een dik uur staan we op het station van Poprad. Ik denk dat het half 8 was toen we onze wandelschoen voorgoed konden uittrekken. Die van mij gaan de kliko in want de laatste dagen liep ik op gescheurde schoenen. Erg lastig om droge voeten te houden.

1. H.J. Schuiteman:
    3 augustus 2021
    Mooi verhaal Klaas. Ik ga je verhalen terug lezen. Ik heb er nu tijd voor.
    Materiaal is altijd een issue. Goede schoenen en goede regenjas lijkt mij geen overbodige luxe.