Vrijdag

2 december 2023 - Milaan, Italië

Zaterdag. Op weg naar huis.
Inmiddels zitten we weer in de "Rode Pijl" richting Milaan. Tijd om de administratie te doen.
Gisteren hebben we ongeveer de helft van het Pitti paleis gezien. Veel schilderijen gezien en veel mooie beschilderde vertrekken. Te veel. Op zeker moment boeit het niet meer. Het ticket gaf ook toegang tot de tuin en daar lag het belangrijkste onderdeel voor vandaag; de uitgang of ingang van de corridor, de kilometer lange gang vanaf het Pitti paleis naar de overkant van de rivier, het Palazzo Vecchio. Van de ingang was een soort grot gemaakt met veel tierlantijnen en symbolen, alles naar de smaak van toen. Echter, de corridor was in onderhoud en toegang niet mogelijk.
Vanaf Pitti naar de Duomo gegaan. Het weer was stukken beter dan de dag ervoor, warm zelfs, met een bijna blauwe lucht. De Duomo is van buiten indrukwekkend groot en helemaal van marmer. De binnenkant is bijna een negatief van de buitenkant, wel heel groot maar niet bijzonder. Misschien wel mooi door de eenvoud. Daarna via Santa Croce naar het museum van/voor Galileo Galilei, met allerlei wetenschappelijke instrumenten uit die tijd. Galileo had een aantal bestaande theorieën overhoop gehaald en dat betekende in die tijd ruzie met de Paus.
Het ging dan met name om het middelpunt. Hij had bewijs dat het de zon was en de Paus geloofde dat het de aarde was.
De voeten waren moe en we zijn op een pleintje op een bank gaan hangen. Piazza della Passera is een driehoekje van 50 vierkante meter met 5 bankjes. Een drankje kon je halen bij Cafè degli Artigiani. En zo zag die avond in Florence eruit, mensen op terrasjes, drinkend en etend in een gemoedelijke sfeer, zonder rondhangend en schreeuwend tuig, je kunt gerust elke steeg inlopen, overal voelt het veilig en de stad is schoon, net als Turijn.
De stad ziet er ten zuiden van de Arno anders uit dan ten noorden van de rivier, minder toeristisch, minder kerstversiering, minder een openluchtmuseum. Ook schijnt het eten er beter te zijn, maar dat zeggen de locals zelf. Onze pizza's en pastas kwamen allemaal uit dit deel van de stad  en dat is goed bevallen.
Piazza Santa Spirito moet ik even onthouden voor een eventuele volgende keer als we naar het Uffizi museum gaan. Want er is nog veel te meer te zien. Kunstenaars als Michelangelo, Donatello, Borsato, da Vinci, Bocelli, Giotto, Simone Martini, Piero della Francesca, Beato Angelico, Filippo Lippi, Botticelli, Mantegna, Correggio, Leonardo, Raffaello, Caravaggio hebben hun spullen daar hangen of staan.
Of de David of alle andere basilieken en paleizen met hun verhalen. De overeenkomst is dat de Medici-familie door de eeuwen heen altijd onderdeel is van het verhaal.