Florence, donderdag

30 november 2023 - Florence, Italië

Donderdag. Florance is mooi. Zet er een stolp overheen en schud even flink, het zal gaan sneeuwen. Een openluchtmuseum waar vandaag de nattigheid door de straten marcheert, in tegenstelling tot gistermiddag toen de zon schitterde op de koepels in de stad.
De straat is nog nat en de mensen eten buiten. Wij niet. Wij eten liever binnen.
Vandaag op zoek gegaan naar de Vasari corridor. Deze corridor of gang verbindt Palazzo Pitti aan de ene kant van de Arno met Palazzo Vecchio aan de andere kant van de rivier. Op de Ponte de Vecchio hebben we hier en daar extra op de grond gestampt om de "geheime" corridor te vinden. Uiteindelijk hebben we een plan gemaakt om in de nacht in te breken bij één van de juwelierszaken op de brug om daar de vloer open te breken om de gang te vinden. Pas na de brug kregen we in de gaten dat we de corridor boven ons konden zien. De inbraakplannen hebben we even in de ijskast gezet.
Na wat onderzoek zijn we erachter gekomen dat de ingang van de Corridor zich op de eerste verdieping in de Galleria degli Uffizi, achter een ongemarkeerde deur zit.
Het doel voor de bouw van de Corridor voor de Medici-familie was de mogelijkheid om zich vrij en veilig te verplaatsen van hun huis in Palazzo Pitti naar Palazzo Vecchio, de zetel van de regering, terwijl ze de mensen beneden konden passeren en observeren terwijl ze onopgemerkt bleven. We gaan morgen kijken of we de wacht kunnen omkopen zodat we toch een kijkje achter die deur en in de corridor kunnen nemen.
Voor de rest hebben we alles wat er toe doet wel van de buitenkant gezien. Binnen is ook veel te zien in bijvoorbeeld het Ufizzi museum, Palazzo Vecchio, Palazzo Pitti, en natuurlijk de Duomo, een hele imposante dom, volledig met marmer bekleed en te groot om gefotografeerd te worden.
Vandaag was er een staking bij de trein bedrijven. Wij staan achter de eisen van de stakers als het zaterdag maar voorbij is.

1. Jet:
    1 december 2023
    Klinkt als Dan Brown-achtige avonturen. Succes met het omkopen!
  2. Klaas Kooistra:
    2 december 2023
    De spanning is om te snijden.