Zaterdag en bijna thuis

2 december 2023 - Frankfurt am Main, Duitsland

Milaan naar Mannheim.
Half twaalf uit Milaan vertrekken met al 10 minuten vertraging.
Na ongeveer twee uur treinen stoppen we in Domodossola en zitten we al op 35 minuten vertraging. Als dit zo doorgaat komen we niet meer in Nederland aan, vandaag dan.
Ik sla mijn boek maar weer open. We zijn in wereldberoemde en - bekende steden geweest en wat lees ik? " De ontdekking van Urk". Urk is wereldberoemd in Nederland en het boek is geschreven door een Belg.
Waarom koopt een Urker geen kast bij IKEA? Ze mogen niet vloeken.
Halte Thun: al 40 minuten vertraging, de sneeuw is hier waarschijnlijk stroperig.
Bern: nog steeds 40 minuten achter op schema. Dit betekent in Mannheim geen tijd om over te stappen.
Freiburg: 17:24 en het zou 16:24 moeten zijn. Misschien iets met wintertijd?
Na elke stop kijken we weer hoe en via welke stad we moeten reizen. Éen ding blijft steeds boven het spoor hangen; de verbinding Düsseldorf naar Arnhem is per bus, 2,5 uur met de bus. Het kan ook anders als we weer via Venlo reizen met overstap van 3 minuten in Nijmegen. Dat is weinig tijd als de hele dag al bestaat uit vertragingen. Maar misschien scheelt het dat dat laatste stuk in Nederland is, het meest stipte spoorboekje van Europa.
Uren later moet ik nu toegeven dat er van alles misgegaan is vanaf Karlsruhe. Verkeerde trein, een boemeltje met drinkende pubers, een spurt om op een rijdende trein te springen en na 4 tellen bleek het de verkeerde te zijn. Dat helpt niet. Daarom nu zoveel vertraging dat we nu zoeken naar een hotelkamer in Düsseldorf. Morgen maar weer verder.

1. Marian:
    3 december 2023
    Heb ik gelezen, de ontdekking van Urk! Super interessant, die Urkers, echt een aanrader voor de terugreis vanaf Düsseldorf
  2. Sminkstra:
    3 december 2023
    Ha, idd interessant. Je kunt wel naar Florence gaan om die geschiedenis te zien en te begrijpen, maar dit soort enclaves in Nederland moet je eigenlijk ook begrijpen om iets van Nederland te snappen. Urk is natuurlijk wel een extreem voorbeeld.