Pag en Zadar

22 juli 2017 - Pag, Kroatië

We hebben bij Prizna de ferry genomen naar het eiland Pag.
Zoutwinning is een belangrijke inkomstenbron van Pag. Het eiland is bovendien befaamd om zijn schapenkaas, paški sir: Pag telt ruim 40.000 schapen. De bekendste wijn van Pag is de žutica, een witte wijn die wordt gemaakt van het autochtone druivenras gegić.
Het eiland doet denken aan een soort van maanlandschap met een stenige ondergrond met daarop olijfbomen. Het schijnt ook nogal zilt te zijn wat weer extra smaak geeft aan de producten zoals de schapenkaas.
Pag wordt ook wel het Ibiza van Kroatië genoemd. Daar hebben wij niets van gemerkt. Wat het meest opvalt is het stenige maanlandschap.
In de hoofdstad Pag is een strand waar we even gelegen hebben. Daarna doorgereden naar Zadar.
Zadar is bekend van? Nou van Georg Ludwig Ritter von Trapp (1880), dekorvetkapitein van de Oostenrijk-Hongaarse Marine en hoofd van de Oostenrijkse zingende familie 'Von Trapp'. Verder was het er erg gezellig met veel terasjes. Terug naar de camping hebben we de kortste weg genomen langs de zee naar Karlobag (even eten ) en terug naar de camping. Het was een mooie dag, dat wel...