2021, Zaterdag, vertrek naar Praag

24 juli 2021 - Praag, Tsjechië

Zaterdagochtend, de wekker gaat om 10 over 7 en om kwart over 8 ben ik wakker. Een goede nachtrust is essentieel voor een lange reis. De auto staat al ingepakt voor de deur met de neus de goede kant op. Met een kop koffie en een sneetje brood zijn we van voldoende brandstof voorzien voor het eerste deel van de reis. De auto krijgt ook vlak voor de grens weer een tankbeurt. Wat kan er mis gaan op zo'n dag? Tot ongeveer Dresden is het doorkachelen tot we daar in de file terecht komen. We gaan op aandringen van TomTom een afslag nemen en rijden door de binnenlanden. Dat is het voordeel van een file, je ziet nog eens iets. De auto achter ons blijft ons volgen over de smalle wegen. Zij hebben waarschijnlijk ook TomTom. Eenmaal weer op snelweg is het nog een uur of zo naar Tsjechië. Tsjechië heeft mooie snelwegen. Het was laten we zeggen, lekker doorrijden tot Praag. In Praag zitten we in het Paardenhotel aan de Nerudova, vlak onder de kathedraal van St. Vita. De auto staat een dikke kilometer verderop. Maar alles is hier te lopen of te steppen. Want Uber stelt hier electrische steppen beschikbaar. Heel handig en vooral snel. 's-Avonds direct de burcht met de kerken even bekeken. Hoewel dit niet de eerste keer is dat we hier rondlopen, had ik weinig herinneringen aan dit deel van Praag. Het kan ook zijn dat er in de afgelopen 30 jaar wat is veranderd aan de stad. Kafka's huis op nr 22 stond in ieder geval nog wel in dat straatje met de kleine woninkjes. Een beetje vreemd voor mij omdat ik Kafka zijn koffer in Auschwitz op een grote stapel koffers heb zien liggen.. Gegeten op het terras van een restaurantje aan een plein (Hradčany). Een typisch Tsjechisch recept gegeten wat we later nog vaak tegenkwamen, ook in Slowakije. Het is een bord met (jus(saus) waar vlees in ligt. Het wordt geserveerd met dumplings, een limoenschijfje, room en cranberryjam. In Tsjechië zeggen ze ook wel dat je pas een goede vrouw bent als je dit gerecht zonder fouten kunt maken. Conclusie voor vandaag is dat Praag mooier is dan Leeuwarden. Morgen de rest weer even bekijken.