Een boottochtje

5 augustus 2015 - Gerik, Maleisië

We hebben de boot genomen naar het dorp van een Orang Asli-stam. Ik denk een kilometer of 15 tot 20. Je vaart dan door een gebied waar onder water de bomen nog staan van het regenwoud. Het gebied is namelijk onder water komen te staan toen er een dam werd gebouwd. De eilanden in het meer zijn dus voormalige bergtoppen.
Onze kapitein was onze gids. Eerst naar een winkeltje langs het water om snoep voor de kindertjes te halen. Tijdens de tocht zie je alleen bomen en water. We hebben niet de olifanten gezien die er gisteren wel waren. Jammer. We hebben wel 4 vogels gezien. 2x een Toekan en 2 x een visarend. Al met al niet veel dus.
Het eerste Orang Asli - dorp sloegen we over; de Chief daar wil geen toeristen. De buitenboordmotor moest even gelift worden toen we over een slang voeren. Deze slang is voor de watervoorziening van de dorpjes. Aangekomen bij het bewuste dorp lag daar een soort grote salonboot met toeristen. Deze mensen sliepen in een hutje van bladeren in het dorp. Ja Eveline, dat soort vakanties kun je ook boeken. Je bent dan een paar dagen aan het varen door de jungle. Deze oorspronkelijke bewoners kunnen op die wijze wat geld verdienen. Je ziet daar dus een generator om stroom op te wekken, een schotelantenne en een drumstel. Ze hebben een soort muziekconcours met de andere dorpen. Normaal verhuist het dorp als er iemand overlijdt maar dat doen ze niet meer. Is ook erg lastig voor de dokter die eens in de drie maand langskomt; is het hele dorp weg. De kinderen gaan naar school. Vrouwen trouwen als ze 15 zijn en mannen kunnen een stuk of 3 vrouwen hebben. Enfin...het was een leuke dag. Meer van zulke verhaaltjes? dakan.