The Bresseggen Ridge Hike

26 juli 2018 - Gjendesheim, Noorwegen

Er zijn veel wandelroutes in het Nationaal Park Jotunheimen; kort, lang, makkelijk, moeilijk, meerdaags. Wij kozen voor een mooie wandeling, volgens National Geographic behorende tot de top 20 van de wereld! Standaard ga je eerst varen van Gjendesheim over de Gjende naar Memurubu. Vanaf daar ga je lopend weer terug naar Gjendesheim. Of andersom, zoals wij. Hoogtepunt is een richel tussen twee meren; Bessvatnet en Gjende. Bessvatnet ligt echter 400 meter hoger dan Gjende. En de richel is ongeveer 15 meter breed. Bessvatnet wordt Noorwegens schoonste meer genoemd en je kunt dan ook 30 meter diep zien. Helder blauw.

Gjende is blauw-groen van kleur, veroorzaakt door opgeloste deeltjes.

Goed, 6 uur later waren we klaar. We hebben 12,5 km afgelegd en in totaal 1100 meter gestegen en gedaald.

Op de terugweg, deels over de 51 (Fagernes naar Vågamo), kun je zien wat vrij camperen inhoud in Noorwegen. Heel veel Campers en tentjes gezien. Trouwens, die 51 is een mooie weg die over en door het park loopt met mooie vergezichten.

Genoeg gelopen voor vandaag en morgen en overmorgen. Denk ik.