Dragon Cave

28 juli 2017 - Murvica, Kroatië

De titel is Dragon Cave. Een paar dagen geleden hebben we die tocht gemaakt over het gravelpad. Toen stond de drakengrot ook al op het programma. Dat lukte toen niet. We zijn nu het halve eiland over gereden voor om de grot van de andere kant te benaderen.
Wat is het.
In de 15e eeuw gebruikte monniken deze plaats als een toevluchtsoord. Hier werd gebeden en kon men zich afsluiten voor de buitenwereld om zo het leven en de gedachten volledig te wijden aan god. Er is in de grot ook een klein kapelletje gemaakt.
Naast christelijke figuren die uitgesneden zijn in de grot zijn er ook veel andere vormen te ontdekken. Er is natuurlijk de draak, maar ook de zon, maan en sterren en vogels die afgebeeld zijn op hun nest. Historici denken de plek ook werd gebruikt voor heidense rituelen die in die tijd nog sterk verbonden waren met het christendom. Echt een plek ter contemplatie dus.
We zijn er niet geweest. Op een bord bij het pad er naar toe stond een telefoonnummer om een gids te bellen. Op Internet zagen we dat de voettocht 1,5 uur duurde. Dat is te veel. Nou denk je dan, zijn de sminkstras watjes geworden? Nee. Het is 33 graden en dan is bewegen niet zo leuk meer. We kijken de foto's op Internet wel. Daarom hebben we het dichtstbijzijnde strand gezocht (200 m lopen ). En Auke? Die heeft daar een grot ontdekt. Cool toch?
's Avonds was er een dorpsfeest . Het bleef nog lang onrustig.

1. Jantine:
    28 juli 2017
    Zo is het. Kwestie van prioriteiten stellen. Alvast een link kun je nu al genieten van de drakengrot vanaf het strand: https://goo.gl/images/pZYoCD
  2. Klaas Kooistra:
    29 juli 2017
    Hé Jantine, steek je nu de draak met mij? Wij hadden zulke foto's ook gezien. Daarom wilden we er naar toe. Maar we hadden ons niet ingelezen in de weg er naar toe.