Naar Orašac

28 juli 2017 - Orašac, Kroatië

We wisten dat dit moeilijke moment zou komen; vertrekken van Brač. Half 7 opstaan om de ferry te nemen naar Makarska. Eigenlijk wilden we in de ochtend nog een bakkie doen maar lazen dat er maar 25 auto's op de ferry passen. Snel afscheid genomen van de locals en als we hen nog niet voldoende bedankt hebben; hartstikke bedankt voor de gastvrijheid!!!
Aangekomen in Sumartin stonden er al 10 auto's te wachten. Mooi op tijd dus. Ontbijt halen bij de plaatselijke bakker en opeten op een terrasje langs de oude haven. Langzaam werd het wat drukker. Mooi om te zien hoe zo'n stadje wakker wordt. We moesten 1,5 uur wachten. Uiteindelijk konden 6 auto's niet mee. Die moesten nog eens 2 uur wachten.
Als je naar het zuiden van Kroatië rijdt,dan moet je via Bosnië Herzegovina. Dat is natuurlijk lastig en Kroatië wil nu een brug aanleggen naar een schiereiland voor de kust zodat de grens geen probleem meer zal zijn. Deze rare landsgrens is een gevolg van het overdragen van dit stukje land door de republiek (dubrovnik lag in de republiek Ragusa) aan het Ottomaanse Rijk om te voorkomen dat aartsvijand Venetië via land Dubrovnik zou aanvallen. Zo, ook weer wat geleerd.
We staan nu in Orašac langs de kust op een half uur gaans van Dubrovnik. We koken weer op een campingpitje , we moeten de douches delen, hebben geen airco, geen zwembad en geen bier koud staan. Morgen (vrijdag) gaan we naar Dubrovnik.