Eiland hoppen

29 juli 2017 - Obrovac, Kroatië

Het ideale vervoermiddel bij 30+ graden is de boot. Het ideale vervoermiddel als je tussen eilanden wilt reizen is ook de boot. Wij hadden geen boot bij ons. Dus hebben we vandaag een boot gehuurd. Slogisch toch? We hadden bij ons een kapitein-stuurman met ervaring op de Belterwiede of daar in de buurt.
We hebben drie eilanden van de Elafieten eilandengroep bezocht: Lopud, Šipan, nog een keer Lopud (de zuid-oost kant) en Koločep. Dit zijn de enige drie bewoonde eilanden van de Elafieten. Op het eerste eiland hebben we koffie gedronken in het haventje. Op de tweede hebben we geluncht. Mijn leesbril ligt daar op de bodem van de haven. Toen om het eiland Lopud gevaren voor een ijsje op het zandstrand op Lopud (volgens mij het eerste zandstrand wat we in Kroatië zijn tegengekomen). Toen overgestoken naar Koločep om weer koffie te drinken. Gelukkig hadden we een kapitein-stuurman die de Bob was, dus het hoefde geen koffie te zijn.
Ideaal zo'n boot. Je kunt vanaf onze camping ook per boot naar Dubrovnik gaan. Heb je ook wel een beetje een parkeerprobleem in de haven overigens hoor. Want het parkeren van een boot is wel even een dingetje. Je zet de medepassagiers af op de kade of steiger en vervolgens gooi je iets verder het water op, je anker uit. De kapitein-stuurman deed dat voor ons. Vervolgens moet hij zwemmend de kant bereiken.
Wat wel aardig was dat na ons enkele malen de ferry aanmeerde om toeristen uit te storten over het haventje. Alle restaurants, terrassen, souvenirwinkels en lokale prullariaverkopers moeten dan hun zaken doen. Maar er komen best wel wat ferry 's aan maar ook andere boothuurders, grote jachten etc. Ineens kan een rustig eiland krioelen van de mensen. En elk eiland heeft weer hotels en apartmani, dus nadat de ferry is geweest denderen de rolkoffers over de kade. Maar goed, het was een mooie dag. Dat dus wel.