Naar het Noorden

30 juli 2017 - Mrežnički Brig, Kroatië

Vandaag de boel opgebroken om naar Karlovac te gaan. Dat ligt niet zo ver van de grens met Slovenië op 60 km van Zagreb. Het was weer 33+ graden. Maar in de auto is het goed uit te houden. We wilden lunchen in Skradin. Ik had van Bill Gates gelezen dat dit zijn favoriete bestemming is. Een meet and greet zat er misschien stiekem ook wel in mocht hij net op vakantie zijn en ook op ons terras zitten. Skradin.
De watervallen in de rivier Krka, Skradinski buk, ontlenen hun naam aan dit dorp. Skradin ligt midden in het natuurgebied Krka. Het plaatsje ademt het verleden. De Romeinen woonden er al. Maar nu dus niet meer.
De rivier Krka baant zich een weg door het park, daarbij vele hoogteverschillen in het karstgesteente overbrugd worden. De Skradinski buk, met 17 trappen over een lengte van 400 meter, brengt het water 46 meter lager. Enkele van de watervallen zijn meer dan 100 meter breed. Een waar spektakel. Je kunt er naar toe lopen en varen. Volgens mij kun je zelfs vanaf zee tot aan de waterval varen. De hoge gelegen watervallen zie je dan niet. Enfin. Zondag is geen handige dag om dit te gaan bekijken. We hadden niet veel tijd wegens de lange reis naar Karlovac en wilden alleen lunchen en eventueel als het kort kon, de watervallen bekijken. Het was zo allemachtig druk dat we besloten om snel te vertrekken. De foto's staan wel in een folder. Zelfs parkeren kon alleen maar voor een hele dag en dus niet voor een uurtje. Bill Gates zal wel iets anders bedoeld hebben.
Nou, voor de rest alleen maar gereden op die heerlijke snelwegen van Kroatië. De temperatuur zakte van 34 naar 25 graden, er viel een spetter en we kwamen aan op de camping. We hebben de beste plek volgens mijn reisgenoten. Het restaurant is ongeveer 2 meter lopen. Oh nee. 6 meter als je van deur tot deur rekent. Wifi hebben ze ook bij de receptie. De rivier is ook op 2 meter lopen en biedt mogelijkheden voor morgen. Het was een dag. Dat wel.

1. Jan en Anny:
    3 augustus 2017
    En hoe is het met de sminkstraatjes? Nog steeds zo warm? Wanneer komen jullie naar huis?
    Hier gips is van jan zijn arm af. De breuk zag er goed uit. Nu een week een elastieken kous om de arm, maar met dat ding om kun je alles doen. Geniet van de laatste degen....
    Jan en Anny