Fiss/Serfaus en de Murmels

2 augustus 2020 - Fiss, Oostenrijk

Vandaag krijgen we slecht weer rond 1 uur. Daarom een korte trail gekozen die begint bij het einde van de Lazidbahn. Dat betekent dat we eerst vier liften nemen. De eerste opent om half negen en na een dik half uur zijn we dan op de plaats van bestemming. Net als gisteren waren we weer de eerste bij de lift. Net als vroeger tijdens de wintersport. Nu gaan er geen ski's mee in de gondel maar fietsen. Met een mountainbike kun je hier namelijk dagen rondfietsen. Ik zie op de kaart 12 Mountainbike-touren, 8 singletrails, een bikepark en 6 Bikeshops in Servaus en Fiss. Een middagje DenTreek is heel wat anders dan een middagje hier.

Wij lopen dus. Eventueel, als het weer toch beter wordt dan verwacht, kunnen we het pad langer maken. Halverwege hadden we 9 murmels gezien en nog geen mensen. Omdat de weersverwachting niet beter werd, en omdat het al wat rommelde en omdat het er dreigend uitzag, hebben wij het pad kort gehouden, hoewel we toch nog wel wat mensen tegen kwamen die net begonnen aan dit pad. We besloten op huis aan te gaan om ook iets warmers aan te trekken en in het dorp een bakje te nemen. Koffiedrinken doen we alleen als we een zakje suiker nodig hebben voor in de thee in ons hotel. Op het terras gewacht tot de regen met bakken uit de hemel zou vallen. Dat deed het niet en het bleef droog. We hadden dus, als we maar meer lef hadden gehad, veel verder kunnen lopen.  Op het terras plan A voor- morgen bedacht, evenals plan B en plan C en mogelijke alternatieven daar weer op. Want we moeten morgen goed voorbereid zijn want morgen gaat het de hele dag regenen en miezeren. Als de voorspelling tenminste klopt.

Na het terras een plekje geboekt voor het avondeten. Om half negen zijn we aan de beurt. Ik hoop dat de kok dan nog wakker is. Verder wat door Fiss geslenterd. Voor iemand die hier 45 jaar geleden is geweest moet het wel schrikken zijn. Alles ziet er strak, schoon, geschilderd, mooi etc etc uit. Het dorp van toen bestaat alleen nog op ansichtkaarten en oude foto's die in ons hotel hangen. Nu staan er 42 hotels, 30B&B's en 200 appartementen. En hier en daar staat er nog een Bauernhof tussen. Dus je zit op je terrasje met je cappuccino met Apfelstrudel en je ruikt het hooi wat net is binnengehaald of de mest van die paar beesten die nog binnen staan. Net als in het chique Lech waar je tussen de bontkragen skied met in je neus een luchtje van een duur merk vermengd met stront. Heerlijk.

Enfin...het was een rustige dag.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl