Fuente Dé

5 augustus 2023 - Zoetermeer, Nederland

Hoewel we gisteravond nog wel tijd hadden om een wandeling uit te zoeken, speelden weer ineens Kniffel. Ik denk dat ik heb gewonnen.

Natuurlijk hebben we voor de vakantie al wat dingen uitgezocht zodat we grofweg wat lokaties hadden om in de buurt te staan. Als je er dan eenmaal bent dan blijken er altijd nog heel veel andere dingen te doen.

Dus gingen we zaterdag ochtend maar eens naar Potes wat hier vlakbij ligt. Bij de VVV hebben ze altijd wel iets van een kaartje met wandelingen. Samen met Wikiloc heb je dan vaak voldoende details.

Het werd Fuente Dé, een klein gat midden in de Picos. Met een gondelbaan! Wij gingen natuurlijk niet met de gondel. Al vrij snel twijfelden we aan de route die we aan het lopen waren. Achterom kijkend zagen we dat we een splitsing hadden gemist. Terug is nooit een optie.

Na 4 km kwamen we boven bij de gondel, 800 meter hoger na zwoegen, zweten, zig-zaggen en klimmen met handen en voeten en hebben daar het vervolg gepland. Het vervolg was 13 km voor de terugweg waar ook nog 200 meter stijgen bij zat. Het eerste deel van de terugweg was iets teleurstellend. We kwamen autos tegen. De laatste 5 km was weer prima.

Op die laatste 5 km na was het wandelen in de volle zon. Wij vinden dat we dat best wel goed kunnen. Schaduw is wel beter.

Het stuk Picos wat we gelopen hebben begon op 1032 meter. Al vrij snel heb je geen bomen meer maar vooral rotsen. Toen we aan de afdaling begonnen liepen we door een kaal landschap met voornamelijk gras met hier en daar een paar koeien, schapen, paarden en ezels. Ik weet niet of hier geen bomen en struiken kunnen groeien of dat die geen kans krijgen. Als je kijkt naar het temperatuurverschil tussen dit landschap en het deel waar wel bos stond dan zou je toch denken dat bos beter is tegen de uitdroging. Maar ik weet dus niet of het wel kan. Op deze hoogte zagen we ook nog een beetje sneeuw liggen. Een groot deel van de Picos is als een maanlandschap, daar groeit sowieso niets.

Bij de gondel was een restaurant en 4 km daarna een hut met restaurant waar we ook even gingen zitten. Daar was een gast met een drone en liet die drone even vliegen. De eigenaar daar sommeerde hem daarmee te stoppen. No drones dus. En ik snap dat. Ik vind het ook irritant dat gezoem en ongevraagd gefilmd te worden.

Verder was het een leuke dag met de volgende statistieken:

1116 meter omhoog geklommen en 17,8 km gelopen. Een goeie training dus.