Gasthof, heide en Spritzen

30 juli 2022 - Bad Wildbad, Duitsland

We hebben wel een goede camping getroffen. Kleinenzhof aan de Kleine Enz. We zitten op een goed plekje, niet te ver lopen naar de voorzieningen, met de auto naast de tent zodat alles voor het grijpen ligt.

Op de camping is ook nog een buiten- en een binnenzwembad, een hotel, een campingwinkel, geiten, speeltuinen, een restaurant en een soort fitness ruimte. De eigenaar is een druk mannetje met een zoontje van een jaar of drie. Hij heeft ook een vrouw denken wij want we zien ook wel eens een vrouw met het jongetje. Beide ouders zien er, laten we zeggen, "gezellig" uit...Maar omdat beiden druk zijn op het hele terrein gaat de jongen steeds mee op de fiets. En niet in een kinderzitje maar gewoon onder de arm.

Qua wandelen konden we kiezen uit het aanbod in Bad-Wildbad met alle uitgestippelde paden en attracties. Wel weer een kwartier rijden. Dus iets gezocht vanaf de camping. Vol goede moed vertrokken en bij de eerste kruising hebben we het plan veranderd. Het was of een rondje, goed beschreven zonder restaurant of een rondje, niet beschreven, maar met halverwege een restaurant..

Het tweede dus. De weg naar het restaurant viel ons niet mee. De weg was beter dan de Tintelersteeg in Nijkerk. Saai dus. Gelukkig toch weer fout gelopen zodat er nog iets te doen was. Het restaurant was in Würzbach en ook daar liepen we fout. En het restaurant was geen restaurant of nodigde zeker niet uit om daar te gaan zitten. Dus zijn we met een lege maag weer huiswaarts gegaan. Maar die terugreis was wel een mooi pad. En we hadden Oreos en Spritzen bij ons voor noodgevallen.

Opvallend was nog een stukje gemaaide heide met als informatie dat dit in de vorige eeuw ook nog gebruikelijk was voor boeren om te gebruiken als strooisel in de stal ipv stro, omdat stro niet veel voorhanden was. Er stond zelfs een foto bij. De heide met mest uit de stal diende weer als bemesting van hun landbouwgrond. En de heidegrond blijft arme grond. Dit is precies wat we in Nederland ook altijd lezen bij heidevelden, schaapskooien en esgronden ed. Maar ik dacht dat het ging om het plaggen van de heide. Dit leek mij altijd nogal bewerkelijk maar nu ik zag dat ze het gewoon maaien, geloof ik het verhaal nu pas. Dus, ik heb iets geleerd.

De statistieken: 15,7 km met 411 meter omhoog.

Het weer: dik 30 graden, misschien wel 35 zelfs.