Geirangerfjord

31 juli 2018 - Stryn, Noorwegen

Rondritje vanuit Stryn naar Hellesylt. Daar de ferry genomen door het Geirangerfjord naar Geiranger. Vanaf Geiranger naar Stryn.

Het Geirangerfjord is het fjord der fjorden. Diep, stijle wanden en enkele watervallen. Als je deze hebt gezien, vallen alle andere fjorden in het niet.

We zijn dus met de ferry door het fjord gegaan. Weer allemaal Chinezen. Waar komen die dan ineens vandaan? We kregen een audiotour in het Noors, Engels en Chinees. Dat ging over boerderij links, boerderij rechts, waterval hier en daar en nog wat zaken. Maar het fjord is echt wel indrukwekkend. Tussen de 160 en 200 meter diep. Diep genoeg voor cruiseschepen (bijvoorbeeld de Hurtigruten) om bij Geiranger voor anker te gaan. Die schepen zijn dus 100 km landinwaarts gevaren! De passagiers kunnen met taxiboten naar de steiger worden gebracht en dan verder gebracht worden met bus of Twyzi (electrische autootje van Renault). Vervolgens kom je deze mensen dan ook in de wijde omtrek van Geiranger tegen. Na verloop van tijd moeten deze mensen natuurlijk weer terug zijn bij hun boot om hun cruise te vervolgen.

Tip: als je vanaf de ferry linksaf gaat, kom je na ongeveer 11 haarspeldbochten bij een uitkijkpunt waar je een heel mooi zicht hebt op het Geirangerfjord.

Rechtsaf leid je naar een tolweg die toegang biedt tot de top van de Dalsnibba (1465 meter). Hoewel je daarvoor al vele uitkijkpunten hebt gehad, is Dalsnibba echt wel de top der uitzichtpunten. Met zicht op het Geirangerfjord en op de Gletsjer. Je kunt er ook in de sneeuw lopen.

Daarna terug naar de camping. Niet geklaverjast want we moesten plannen maken voor de volgende dagen en van grote invloed daarop is en was het WEER.

1. Jantine:
    31 juli 2018
    Mooie foto's zeg; geweldig!!! Ben benieuwd naar jullie volgende plannen dan en het weer....... Spannend!
  2. Jan en Anny:
    31 juli 2018
    Het is een heel bijzondere reis als we het zo lezen. Prachtig. En ja jullie maakten ons ook nieuwsgierig waarom je afhankelijk bent van het bij de volgende plannen.... We hopen dat jullie het 'goede' weer treffen ....
  3. H.J. Schuiteman:
    10 augustus 2018
    Ik lees vooral met Jantine. De tol poorten zijn apart. Ik verwacht een mannetje in een hokje. Maar slechts een batterij camera's zullen we de rekening later thuis gezonden krijgen
  4. Klaas Kooistra:
    10 augustus 2018
    Over die tolpoorten op de grotere wegen: misschien krijgen we idd nog een vette rekening. Maar leuk zijn de tolwegen van particulieren. Soms slechts om over een grindpad te mogen rijden. En die zijn er toch nog heel wat. Zoiets zijn we hier niet meer gewend sinds.... Napoleon?