Gletsjer

2 augustus 2018 - Odda, Noorwegen

We zijn weer gaan wandelen. Ons eerste doel was om op een gletsjer te wandelen. Maar gletsjerwandelingen gingen niet door wegens de laatste regen. Misschien fietsen dan. Bij de Noorse VVV hadden ze daar mooie kaarten voor. Allemaal uit de buurt. Dan toch maar wandelen naar een gletsjertong zoals we eerder hadden gedaan bij de Kjenndalsbreen. De VVV had een simpel kaartje, genoeg voor de wandeling want de paden zijn goed aangegeven. We waren wat teleurgesteld; weer geen gletsjer. De man begreep de teleurstelling en wees ons op een alternatief. We zouden de gletsjer kunnen aanraken. Het begint bij een boer die een parkeerplaats exploiteert voor de wandeling naar de Buarbreen. Maar dan ga je niet naar de Buarbreen maar sla je linksaf een pad. De Hike heet Breinanuten. 1000 meter klimmen. Je denkt dat je bij de top bent maar achter de top ligt weer een top. En dat gaat zo maar door. Maar de uitzichten zijn overweldigend. Op een gegeven moment hadden we het doel bereikt. We stonden ver boven de gletsjertongen en keken recht tegen de gletsjer aan. Maar de jongens marcheerden door en werden enthousiast. Wij er achteraan. Het pad bleek helemaal te eindigen bij de gletsjer. Je kon m aanraken en er opklimmen (deden we niet; te gevaarlijk).

Dit pad was niet populair; we zijn maar 6 mensen tegengekomen, waarvan zeker 3 vóór de top zijn teruggekeerd. Watjes!

Oh ja. Voor de herinnering; het was het gletsjerveld Folgefonn.

1. Jantine:
    5 augustus 2018
    Wat gaaf, toch een gletsjer aangeraakt!!! Goed bezig met dat klimmen!!!!