Gravelspecialisten

24 juli 2017 - Donji Humac, Kroatië

Vandaag een paar hotspots geselecteerd om te gaan kijken. Zoals daar zijn:
Vidova Gora; met 780 meter de hoogste punt van Brač,
Pustinja Blaca; een klooster die je niet met de auto kunt bereiken,
Zmajeva Spilja; de drakengrot.
Het hoogste punt was een makkie. Het was een klein beetje heiïg. Het uitzicht kan dus beter. Je hebt uitzicht op de zuidkust van Brač en op de eilanden ten zuiden van Brač.
Daarna naar het klooster. Een lang gravelpad tot een parkeerplaats vanwaar je verder kan lopen. We besloten nog wat verder te rijden omdat we dachten er dan dichter bij te kunnen komen. Op een gegeven moment toch maar gestopt omdat sommige stukken eigenlijk niet geschikt waren voor een normale auto. Maar vanaf dat punt hadden we wel een goed uitzicht op het klooster. Zie foto. Doorrijden betekende nog 15 km gravelpad. Ongeveer 2 uur ploeteren. Dus keerden wij de auto's. De eerste 100 meter terug ging niet. Te veel losse stenen, te steil en dus geen grip. Na een paar keer aanzetten lukte het uiteindelijk om deze hobbel te nemen. De rest van de terugweg ging langzaam met veel stof. Maar we kwamen weer op het asfalt. Natuurlijk waren we weer goed voorbereid. Dus niet. Brandstof bijna op. Dus zijn we maar gestopt met dit avontuur. Eerst pomp zoeken. En die zijn er alleen aan de kust. Op terugreis even langs Nerežišća voor een erg late lunch. Daarna naar het zwembad om het stof af te spoelen. Het was een mooie dag. Dat wel...De drakengrot hebben we niet eens geprobeerd. Het was me al opgevallen dat je in Supetar buggy's en quads kunt huren. Ik snap nu waarom.

1. H.J. Schuiteman:
    26 juli 2017
    Leuk om even mee te lezen Ik zag wel direct een foto van het klimbos Garderen maar dat was reklame. Ik heb veel respect voor de Audi.
    Heel veel plezier nog . Wij zijn langzaam weer aan huis aan het denken.
    HJ