Las Medulas 2

28 juli 2023 - Soest, Nederland

Hoe komt dat nu, watskeburt hier?

Alle ruimte tussen de rotsen was er niet toen de Romeinen kwamen. Met andere woorden, de Romeinen hebben die ruimte gemaakt.

Even een disclaimer: wat ik opschrijf roept allemaal vragen op waar ik het antwoord ook niet op weet. Ik heb er geen studie van gemaakt en ga het ook niet verder uitzoeken.

Welnu, er zat niet voldoende goud in de bovenste honderd meter. Die moesten ze afvoeren. Slim als die Romeinen waren (waarschijnlijk hadden ze ervaring met dit soort megaklussen) gingen ze gangen maken in de bovenste laag van 100 meter. Deze lieten ze vol lopen met water en voila, de hele boel stortte in en spoelde weg. Op een paar pieken na. Die bleven staan.

Dat water moest via een kanalen systeem van wel 100 km aangevoerd worden vanaf andere hoger gelegen gebieden.

In die tweede laag zat veel meer goud. En gouderts moet je zeven en spoelen. Weer heel veel water met zand wat weg moet kunnen spoelen. Het dal raakte vol met drab en stenen en het water vormde meren.

Toen bedachten ze dat ze een tunnel van 200 meter horizontaal door een berg gingen maken om het slibafval te kunnen lozen aan de andere kant van de berg. Deze tunnel hebben we ook gevonden. Het leuke is dat de gegraven tunnel iets van 2,5 bij 3 meter is en 200 meter lang. Een volwassen persoon kon er dus met gemak in staan. Maar toen er heel veel afvalwater door de tunnel ging, begon de bodem ervan uit te slijten. Zoveel zelfs dat de tunnel nu  wel 10 meter hoog/ diep is. Jammer dat je er niet meer helemaal doorheen kunt omdat het ene eind is ingestort. Cueva de la Palombeira

Op weg naar de tunnel ingang kwamen we langs zo'n verlaten dorpje (Desfiladero de La Balouta). Jammer dat de taverne dicht was, of eigenlijk ingestort. Waarom is dit dorpje verlaten? Werden er geen nieuwbouwwoningen bijgebouwd en vertrokken daarom de jongeren en moest toen de supermarkt ook nog eens sluiten waardoor alle andere voorzieningen onder druk kwamen? Je weet het niet.

Savonds heeft Carla weer gewonnen met Kniffel.  Dat dan wel...