De Sil

31 juli 2023 - Rotterdam, Nederland

Het is weer niet druk op de tolwegen. De temperatuur buiten de auto is dik 30 graden en dankzij de goed werkende airco (nu dus wel) merken we daar niets van.

Het startpunt van de wandeling ligt in Parada de Sil. Bij Montefurado ga je de grote weg af en kom je op een bergweg waarvan je niet weet of het slim is zo te rijden. Maar wel altijd mooi. We hebben de ervaring dat de navigatie ook wel van uitdagingen houdt. Zo moesten we een keer door een dorpje, volgens mij lag er gewoon een weg omheen, en het zag er niet breed uit. In Spanje zitten vooral oude mensen op straat, hangouderen die voor hun huis zitten. Maar nu moest deze mevrouw haar knieën draaien anders konden we er niet langs. Uiteindelijk kwamen we na veel stijgen en dalen en vele bochten over een dam en een waterkrachtcentrale weer op een grote weg.

In Parada de Sil begint onze tocht langs de Sil Canyon, het meest spectaculaire stukje landschap van de streek Galicië. Eerst lopen we over asfalt naar de Balcon de Madrid. Een fraai uitzicht over de canyon waar beneden de rivier de Sil stroomt. Daarna verder. We denken dat het totale parcours tussen de 10 en 11 km is. Enkele keren loopt het pad weer langs de canyon. Op en neer, 34 graden in de volle zon maar ook door bosachtige stukken. Langs een verlaten maar gerestaureerd kloosterkerk en verlaten en ingestorte huizen en veel kastanje bomen.

Na 10 km komen we in een dorp met restaurant voor een ijsje met een biertje. Daarna nog een dikke 4 km.

Na de tocht gaan we naar Finca da Condesa, vlakbij Santiago de Compostella. Het wordt een weerzien met een oude bekende.

1. Jantine:
    31 juli 2023
    Tjemig, Klaas, een cliffhanger. Ben benieuwd naar jullie oude bekende!

Mooie foto's!
  2. Marian:
    31 juli 2023
    Sjee, super mooi daar! Overigens heb ik nog even Kniffel opgezocht, maar is dat niet gewoon Yahtzee?
  3. Klaas Kooistra:
    1 augustus 2023
    Ok ja! Ik kon niet op dat woord komen: of eigenlijk wist ik niet hoe je jatzee moest spellen-). We zaten dit te spelen toen een Spaanse vertelde dat ze dit altijd met haar opa speelde. En die opa was Duits. En het heet daar in Duitsland dus Kniffel.
  4. Marian:
    3 augustus 2023
    Ik had het ook eerst even voor de spelling gegoogled, dat Yathzee. Maar Duitsers hebben vaak wel betere woorden voor dat soort dingen :-)