Twee oude bekenden

1 augustus 2023 - Santiago de Compostela, Spanje

Wij hebben twee nachten overnacht in een tiny house op een finca. Een finca is gewoon een stuk grond met een gebouw. Dat kan groot zijn, maar ook klein. Deze finca was tot de jaren 40 een wijngaard met de grootste wijnpers van de streek. De eigenaar besloot er een boomgaard van te maken met diverse soorten appels en peren en meer. Van wijnboer naar fruitboer.

Ik sla nu wat jaren over. De huidige bewoners zijn een oude mevrouw van ruim 90 met haar dochter en haar schoonzoon. De oude mevrouw is de dochter van de fruitboer. Zij heeft lange tijd in Canada gewoond en de finca raakte in die tijd in verval en werd alleen nog gebruikt als vakantieverblijf. En de bomen raakten overwoekerd met bramen. De fruitbomen werden niet onderhouden. De gebouwen hadden onderhoud nodig.

Tot mevrouw weer terugkwam naar Spanje, op de Finca ging wonen en verbouwplannen ging maken. Toen haar dochter en haar schoonzoon ook bij haar gingen wonen werden er plannen gemaakt voor de instandhouding van zowel de gebouwen, de boomgaard en het bos. Dit hield in dat een deel van de fruitbomen werd gerooid omdat de fruitbomen niet meer te redden waren en volledig vergroeid waren met de bramen. Daarvoor in de plaats kwamen nieuwe gewassen waaronder de blauwe bes, hazelnoot en weet ik wat nog meer. Ik heb ook sinaasappel bomen en bananen bomen gezien. Een groot deel is ingezaaid met grasmengsels met o.a.  cichorei en klaver.

Het was en is nog steeds pionieren. Voor ze. Ze moeten uitvinden welke gewassen hier, op dit land passen en waar een markt voor is. Daarbij gebruiken ze geen kunstmest en bestrijdingsmiddelen.  En omdat ze allebei ook nog een baan hebben is het zeker een uitdaging.

Op dit moment kun je hier een grote ruimte huren voor een groepsbijeenkomst, twee tiny houses, een iets groter huisje, een caravan en ik denk ook nog wel een staplaats voor een camper. Blauwe bessen kun je zelf plukken en ander fruit ook.

Hoe zit dat nu met het verhaal van die bekenden?

Ik kwam hier het type D15 van Deutz tegen, geleverd in 1966  door de firma Oldenburger uit Lutjegast aan een boer uit Oldekerk. Dit type is de 1 cylinder diesel van Deutz met een vermogen van 15 pK. Een trekker dus. En deze trekker ken ik. Ik heb 40/50 jaar geleden wel eens op deze trekker gereden.

En nu de tweede bekende. De tweede bekende is de zoon van die trekker eigenaar uit Oldekerk.. Hij kocht deze trekker terug en liet m in Finca da Condesa afleveren. En hij is dus de schoonzoon in het verhaal.

Dit trekkertje is niet geschikt voor dit glooiende landschap. Nauwelijks sterk genoeg om de heuvels op te rijden en daarbij nog het gevaar van omvallen of kantelen. Maar wel leuk.

Het waren een paar bijzondere dagen hier. Deels om de verhalen van vroeger over de tijd dat we beiden opgroeiden in Oldekerk maar ook de uitdagingen waarvoor ze stonden en de manier waarop ze het oppakten.

Oh ja, we zijn ook naar Santiago de Compostella geweest. Dat ligt om de hoek. Gewoon met de auto. Een klein en mooi stadje en gezellig met al die blije pelgrims die daar aankomen.

Hierna gaan we naar Infesta.

1. H.J. Schuiteman:
    1 augustus 2023
    Bijzonder verhaal Klaas. Was het een toevallige ontmoeting met deze oude bekende?
    Ik kijk ook altijd nog naar de blauwe ford trekkers, in mijn geval de 2000 versie. In werkelijkheid veel kleiner dan in mijn gedachten overigens.
  2. Daphne:
    mooi verhaal!
  3. Jan en Anny:
    1 augustus 2023
    Zo wat bijzonder die ontmoeting, leuk.