Saar-Riesling-Steig

1 augustus 2022 - Saarburg, Duitsland

Voor vandaag een ommetje uitgezocht op de kaart die we op de camping hebben gekregen.  Het werd een 18 km tocht aangeduid als de Saar-Riesling-Steig. Geen restaurant onderweg dus eerst een ontbijtkoek en bananen ingeslagen. Het was een afwisselende tocht met veel uitzichtpunten over het gebied, de Saar, de wijngaarden, de hooivelden, de bossen en al het andere. Afwisselend in de zin van dat het op en neer ging en niet zoals vaak dat je naar een top loopt en dan weer naar beneden. Opvallende zaken onderweg:

Veel stront gezien bestaande uit soort kersenpitten. Later vonden we de boom die daar verantwoordelijk voor was. Het was trouwens geen kersenboom.

Veel observatietorentjes. Voor jagers of voor onderzoek?

Een bunker gebouwd voor de oorlog in het kader van de 'Westwal'. Met muren van 1,5 meter gewapend beton, gericht naar Frankrijk natuurlijk.

We zijn twee fietsers tegengekomen en 1 wandelaar met hond. Rustig dus.

We konden ons lens eten in bramen. Ik heb nog nooit zoveel bramen gezien. Dat is trouwens tot nu toe overal waar we hebben gewandeld. De grootste bramen waren bij onze eerste camping.

Wij hebben voor het eerst totaal verwaarloosde wijngaarden gezien. Het feit dat er muurtjes waren gestapeld met een trappetje erin zorgde ervoor dat we beter gingen kijken en we zagen toen bomen en struiken groeien met daartussen heel veel bramen en ... druiven. Druiven struiken die tot in de top van de bomen groeiden met hier en daar trossen met druiven. Die wijngaarden waren al heel lang niet meer in gebruik. Maar de vraag waar wij mee zaten was dat er toch iemand eigenaar is van deze wijngaard en waarom is het zo vervallen? Pure kapitaalvernietiging zou je zeggen. En hoe zou je dit op die hellingen weer moeten restaureren? De juiste reden horen we graag van de lezer.

Statistieken van vandaag: 19 km en 693 meter gestegen.

Het weer was prima. Beetje zon met veel bewolking en rond de 26 graden.