Vrijdag 6

6 augustus 2021 - Opatov, Tsjechië

Vrijdag 6
We vertrekken richting huis maar eerst nog even langs Banska Bystrica, al in de middeleeuwen een mijnbouwstad. De bevolking van de stad bestond in het verleden uit Duitsers, Slowaken en Hongaren. De laatste groep werd met name aan het eind van de 19e en het begin van de 20e eeuw steeds groter als gevolg van het stimuleringsbeleid van de Hongaarse regering die toen nog over dit gebied regeerde. In 1910 was 49% van de bevolking Hongaars en 41% van de bevolking Slowaaks. De Duitsers vormden toen met 8% van de bevolking al een kleine minderheid. Na de vorming van Tsjechoslowakije kreeg de stad haar vrijwel volledig Slowaakse karakter. De Hongaren vormen met 300 personen nu nog een zeer kleine minderheid van de bevolking. Mooi historisch stadje waar je in een uur doorheen wandelt.
Dan richting Tsjechië via Čičmany, een dorp met een dikke 200 inwoners. De huizen zijn traditioneel van houten stammen en zwart gemaakt. Op het zwarte zijn geometrische vormen aangebracht met witte kalk. Het deed een beetje denken aan de vormen die Aboriginals en Maori's gebruiken.
Ook dit is weer een soort Giethoorn qua privacy van de bewoners. Nieuwbouwhuizen worden hier in dezelfde stijl gebouwd.
Dan door naar Opatov na Morave waar we eens op een camping gaan staan. We hebben immers onze tent en campingspullen bij ons. Wegens de hevige regenval besluiten we de pipowagen te nemen voor twee nachten. Mamaloe is helemaal blij.