Woensdag 28

28 juli 2021 - Hoge Tatra, Slowakije

Woensdag is er uitgebreid ontbijt en een lunchpakket. We gaan nu naar Zamkovského chata. Een chata is een hut. Het begint met een klim om een bergkam over te komen. We klimmen daarvoor ongeveer 500 meter. Na de bergkam dalen we af naar een gondelbaan met stoeltjeslift. Hiervandaan gaat een gondel naar de top (Lomnicky Stit) op 2634 meter. Helaas, deze hadden we vooraf moeten reserveren. Dus nemen we de stoeltjeslift naar een bergkam op 2189 meter (Lomnicky Sedlo). Hier even heen en weer gelopen (er was geen andere weg mogelijk) geluncht met uitzicht over het vlakke land ten zuiden van de Tatra en aan de andere kant zien we hut in het dal waar we later in de mist ook even pauzeren. Achteraf gezien hebben we vanaf deze kam het beste zicht op deze hut. Terug met de stoeltjeslift want we hadden een retour moeten kopen. Dus waarom lopen.
We gaan een biertje pakken in Skalnata chata en lopen vervolgens langs de flanken van het Tatra gebergte met rechts de bergen en links uitzicht over het vlakke land ten zuiden van de Tatra.
We krijgen nu een hut voor ons tweeën. De hut is twee bij twee en er staat 1 stapelbed in. Met onze rugzakken erbij is het vol.
Voor het eten mogen we kiezen maar het blijkt dat de frituur niet meer aan staat. Dit beperkt de keuze. Het wordt vandaag: Sweet dumplings with cream, Serged goulash with dumplings en als voorafje zuurkool soep. Dumplings zijn populair en het is een soort gestoomd brood. Groente kennen ze niet. We beginnen al een beetje bleek te worden. We komen later tot de ontdekking dat soep wel groente bevat.