Woensdag 4

4 augustus 2021 - Banská Bystrica, Slowakije

Woensdag 4
Op weg naar Oravský Hrad. Dit is een kasteel op een rots en de mooiste van Slowakije volgens de folder. Het is gebouwd en versterkt na de invasie van de Mongolen en in de loop de eeuwen aangepast, uitgebreid, afgebrand, gerestaureerd etc. Het is inderdaad een mooi kasteel die een bezoek aan andere kastelen overbodig maakt. Maar dat is een mening.
Daarna naar Vlkolínec, een dorp in de bergen/heuvels. Vlkolínec staat sinds 1993 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO omdat het dorp, onaangetast door de moderne tijd, bestaat uit 40 bewoonde historische houten huizen met felle kleurtjes. Wij zouden het blokhutten noemen. Het dorp is een soort Giethoorn, waar de toerist ongevraagd naar binnen gluurt. Wel een mooie plek om even te eten.
Dan door naar onze Airbnb in Králiky. Het wordt gerund door Paulo en Nadežda. Paulo spreekt alleen Slovaaks en Nadežda spreekt goed Engels en moet dus regelmatig vertalen. Hier gaan we direct aan de zelfgemaakte rode wijn en wordt een schaal met eigen oogst uit de tuin opgediend. Ook nog wat kaas en zelfgemaakte worst. We kletsen wat af en als we naar bed gaan moet ik nog even meekomen naar de koelkast. En wat komt er uit de koelkast? Een fles sterke drank. Gezien hun reputatie denk ik dat het zelfgemaakt is. Ik denk dat alcohol een wezenlijk onderdeel is van de identiteit van de Slovaken.