Aardrijkskunde in de praktijk

14 augustus 2015

Maleisie ligt rond de evenaar en de plekken die wij bezochten lagen allemaal op het Noordelijk halfrond. Ik was een aantal jaren geleden op het zuidelijk halfrond en merkte toen dat de zon ook opkomt in het oosten, maar via het noorden naar het westen gaat. Hier in Nederland gaat de zon via het zuiden.
Maar ondanks dat wij tijdens de vakantie op het noordelijk halfrond zaten ging de zon nog steeds via het noorden. Daar is wel een logische verklaring voor, maar het hield me even bezig. Want er is een moment in het jaar dat de zon van het zuiden naar het noorden gaat en vv (we zaten in Bukit Merah). Anders gezegd: tweemaal per jaar staat de zon loodrecht boven je. De zon staat dan aan het zenit (=loodrecht boven je). Maar op welke datum(s) staat die zon loodrecht boven je?
Loodrecht boven je wil zeggen dat de denkbeeldige lijn van de zon naar het middelste van de aarde dwars door je heen gaat. Door je hoofd en door je tenen.
Als je op de evenaar staat dan is dat het geval op 21 maart en op 21 september. Als je op de steenbokskeerkring staat, is dat op 21 december. En als je op de kreeftskeerkring staat is dat op 21 juni. Het zenit verschuift dus van boven de evenaar (21 maart) tot boven de kreeftskeerkring (21 juni) om vervolgens weer terug te gaan naar de evenaar op 21 september. De keerkringen liggen op 23,45 graden (ten noorden en ten zuiden van de evenaar).
Wij zaten in Bukit Merah en dat ligt op 5 graden noorderbreedte.
De vraag is nu:
1 op welke datum staat de zon ter hoogte van Bukit Merah in het zenit (dus loodrecht boven je)?
2 hoever hadden we op die dag moeten reizen om mee te maken dat de zon in het zenit staat?

Onder de goede inzenders wordt een appeltaart verloot (zelf af te halen)

1. Jantine:
    20 augustus 2015
    De tijd tussen de Kreeftskeerkring en de Evenaar is 122 dagen. Dus 5 graden is 26 dagen. (5/23.45 x 122 dagen)
    21 september minus 26 dagen is 25 augustus

Vraag 2 begrijp ik niet. Vraag eigenlijk ook niet daar heb ik te weinig voor geleerd merk ik! 1 ook niet maar toch even een tekening gemaakt.

Maar op deze dag hoef je niet te reizen want op 25 augustus staat de zon recht boven je !

P.S. dinsdag a.s. is het de 25e!