Antwoorden

17 september 2015

Antwoord 1

Op 21 juni staat de zon boven de kreeftkeerkring op 23,45 graden noorderbreedte en op 21 september staat de zon weer boven de evenaar. Dat zijn 365/4=91,25 dagen. De zon doet er dus 91,25 dagen over om 23,45 graden af te leggen. Dat zijn 3,9 dagen per graad. Bukit Merah ligt op 5 graden noorderbereedte. De zon heeft dus vanaf de kreeftskeerkring 23,45-5=18,45 graden af te leggen. Elke graad duurt 3,9 dagen. Dus heeft de zon 3,9 x 18,45 = 72 dagen nodig om loodrecht boven Bukit Merah te komen. Dat zijn dus 72 dagen na 21 juni. Dat is dus op 1 september.

De zon staat ook op 21 maart boven de evenaar en gaat dan op weg naar de kreeftskeerkring. De zon legt dan 5 graden af in 5x3,9=19 dagen. Dus, op 9 april staat de zon ook loodrecht boven Bukit Merah.

Antwoord 2:

We zaten op 1 augustus in Bukit Merah (zie reisblog). Waar staat de zon dan in het zenit? 1 augustus is 41 dagen na 21 juni toen de zon boven de kreeftskeerkring stond. In die 41 dagen heeft de zon 10,5 graden afgelegd (41/3,9=10,5) richting evenaar en staat dus op 23,45-10,5=13 graden noorderbreedte. Dan hadden we 1055 km moeten reizen naar het noorden, naar Thailand en moeten gaan tanken bij een shell pomp in Ban Lat District, Phetchaburi in Thailand. Dat is 13 uur rijden. Dan hadden we ongetwijfeld ook al eerder moeten tanken.

Helaas heeft niemand het goede antwoord ingestuurd. De appeltaart blijft dus staan voor de volgende quiz.