Barcelona met Eurowings

3 mei 2022 - Barcelona, Spanje

We moeten eerst naar Düsseldorf vanwaar we vliegen naar Barcelona. Qua Corona heb je dan te maken met Duitsland, Spanje en Eurowings en met je eigen vaccinatie status. Wij waren rond de kerst hersteld van Corona en ons herstelbewijs is een half jaar geldig. Echter, Eurowings had twee websites met informatie en volgens de één was het herstelbewijs drie maanden geldig en volgens de andere 6 maanden.

Om het zekere voor het onzekere te nemen hebben we een testafspraak op Düsseldorf geregeld. Om helemaal onze beste kant te laten zien hebben we op de dag van vertrek ook nog een vaccinatie gehaald in Amersfoort. Emma, Auke en Carlijn wilden ook graag, dus dat kwam goed uit. Natuurlijk was deze vaccinatie niet op tijd om te dienen als toegangsbewijs. Testen moest dus toch nog.

We waren extra vroeg op Düsseldorf omdat er ook nog iets mis was met de testafspraak. In Carla's digitale afspraak waren mijn gegevens gebruikt. En mijn testafspraak kregen we online niet rond. Met hulp van de Duitse GGD zijn de gegevens goed gezet. Toch  eerst even bij Eurowings gevraagd naar hun toegangsbeleid. En wat denk je?  Niet nodig. Alle moeite voor niets. Direct mijn testafspraak ook maar weer afgezegd. Geld teruggestort gekregen en de rust was weergekeerd. We zijn nu in ieder geval geboosterd.

Inchecken hebben we direct gedaan toen we Eurowings ook gevraagd hadden naar hun toegangsbeleid. Bagage was goed. Douane was streng en voor het boarden stonden wij in groep 2. Groep 1 kreeg voorrang en toen wij eindelijk aan de beurt waren bleek Carla's koffer te groot. 50.- bijbetalen voor de heenreis en de terugreis kun je nog online regelen. Een troost was dat er veel meer mensen waren die dezelfde fout hadden gemaakt bij het boeken.

In Barcelona aangekomen taxi genomen naar Passeig del Born. We zitten in een historisch pand vlakbij de Santa María del Mar. Zeg maar dat de kerk op werpafstand ligt. Vanuit ons raam zien we de kerk. Carla heeft me het hele verhaal vertelt hoe en wanneer dit gebouwd is. Zij heeft het boek gelezen en de serie op Netflix gekeken. Met dit achtergrondverhaal erbij is het dus indrukwekkend hoewel je de kerk zelf bijna voorbij zou lopen. Vooral als je deze vergelijkt met die andere wereldberoemde kathedraal in Barcelona.

Tijdens de eerste hele dag in Barcelona moest nog even de koffer worden bijgeboekt. Trouwens, op de tweede dag moest dat nog steeds. Wat een ellende! Wil je er meer over weten? Vraag Carla maar. Zij had elke dag voor het avond was de telefoon leeg. Waarschijnlijk ruim de datalimiet overschreden en de mailbox vol met wachtwoordverificatiemails, verificatiecodes, sms-jes met codes etc etc . De oplossing bleek simpel, maar daarvoor moet je vaak eerst weten wat het probleem veroorzaakt. En dat had te maken met dat we in een soort gemeenschap van bankrekening, creditkaart en betaalapps getrouwd zijn. Maar vraag Carla maar hoe en wat.