Zaterdag 7

7 augustus 2021 - Opatov, Tsjechië

Zaterdag 7
We gaan rustig aan doen, even afremmen. De camping staat aan een meertje, heeft een paar appartementen en is mooi gelegen en de voorzieningen zijn heel goed. De eigenaren hebben deze camping sinds 2004 opgebouwd tot wat het nu is. De camping ligt wel wat ver van de snelweg, maar als je van Praag naar Wenen rijdt is dit dorp maar 7 minuten extra reistijd. Communicatie is gemakkelijk want de eigenaren zijn Nederlanders. Nog specifieker: hij is de broer van Hans Vinke, maar dat zou je niet zeggen als je 'm ziet.
Rustig aan doen betekent toch weer even in de auto naar Telč. Ook weer een verbluffend mooi centrum. Een lange straat die heel breed is of een heel langgerekt plein. Beide beschrijvingen zijn goed. Huizen zijn verfraaid met in pastel tinten gekleurde façades.
Daarna naar Třebíč. Zou ook mooi moeten zijn. Echter, de volgende dingen vielen ons op:
1 Op zaterdagmiddag kun je wèl gratis parkeren. Het ligt niet aan de bankpas dat er geen kaartje uit de parkeermeter komt.
2 Parkeren op zaterdagmiddag is gratis omdat er op zaterdag geen ruk te doen is hier.
3 Ook Třebíč heeft een langgerekt plein. Echter dit plein ligt van voor tot achter en van links tot rechts helemaal open.
We zijn er klaar mee en gaan terug naar de camping. Nog even betalen en morgen vertrekken we naar huis.
Nu is betalen soms even billenknijpen in Tsjechië. Wij hebben geen stuiver cash geld op zak omdat we geen Tsjechische Kronen willen overhouden. Maar het overkomt ons vaker dat we niet met pin kunnen betalen. Nu blijkt dat we de camping alleen cash mogen afrekenen. En dat kan gelukkig zowel in Euro's als in Kronen, maar wij hebben van beide niet meer genoeg. Dus moet ik 12 km verderop geld gaan pinnen.
En op de weg heen en terug zie ik grote percelen bomen gerooid. Het blijkt dat deze bomen last hebben gehad van de kever van de 'letterzetter'. Door twee droge zomers, waar de fijnsparren toch al niet zo goed tegen kunnen, zijn de omstandigheden ideaal voor de kever. Het enige wat men er tegen doet is kappen.
De houtprijs voor brandhout is daardoor historisch laag hoor ik, nog maar 30% van wat normaal is.
Normale prijs is ongeveer 1000 kronen per kuub, thuis geleverd als stammen van 12 meter. Dat is ongeveer 40 euro! En dan moet je nog zagen en kloven. Dat vind ik toch wat aan de dure kant.
Dat geeft verder niets omdat voor de rest bijna alles heel goedkoop is. En omdat we geen hout nodig hebben deze vakantie blijft het verblijf in de pipowagen voor ons toch nog betaalbaar en houden we misschien nog wat centjes over.

Morgen nog 978  km te gaan.

1. H.J. Schuiteman:
    8 augustus 2021
    Grappig dat je bij de broer van Hans uit komt. Alles perfect zijn zo mijn eerste gedachten.
    Groetjes en goede reis naar huis.
  2. Daphne:
    8 augustus 2021
    Ik heb genoten van de reisverhalen. Goede reis terug!