Chumm hoga e weng ane u rueh di us

28 juli 2022 - Sulzburg, Duitsland

Met Google kom je ook niet ver als je wilt weten wat er in de titel staat. We verloten een appeltaart onder de goede inzenders. Zelf ophalen.

Vandaag een ommetje gemaakt. Het was een van de mooiste wandelingen volgens de folder. Durch die Sonnenflanke des Belchen zum Nonnenmattweiher. Belchen is de mooiste berg van het Zwarte woud, ook weer volgens de folder. De een na hoogste ook nog. Uitzicht bij helder weer op o.a. Straatsburg en op de Eiger.

Een mooie tocht. Veel uitzicht langs de flanken, weinig bos, smalle paadjes met helaas hier en daar brede paden geschikt voor auto's e.d.. Maar langs de brede paden veel bramen en frambozen geplukt. Eerste stop bovenaan de Belchen voor een flamkuchen. Hier komt ook een kabelbaan vanuit het dal aan dus redelijk druk.

Tweede stop ergens in Haldenhof voor koffie en thee. Deze keer geen Schwarzwalderkirch. Durfden we niet meer aan. In Freiburg hebben we namelijk de beste Schwarzwalderkirch torte van Freiburg gegeten. Dat viel een beetje tegen. Dus wilden we niet in een een of andere gasthof in the middle of nowhere weer een uitdaging aangaan.

Vanuit daar naar het Nonnenmattweiher, een meertje om te zwemmen en waar je kunt BBQ -en. En dan door naar de auto.

De statistieken zijn als volgt:

17,2 km en 921 meter geklommen.

Het weer: temperaturen rond 26,5 graden met weinig bewolking.

En verder?

Vlaggen verkopers boeren goed door boeren protest.

De Franse vlag was tot 1794 ook omgedraaid, dus rood aan de stok.

1. Marian:
    29 juli 2022
    De vertaling is: ‘I will kiss you’
    Heb ik de appeltaart?
  2. Sminkstra:
    1 augustus 2022
    We zijn in Duitsland. Dus ik had iets Duits verwacht.
  3. Klaas Kooistra:
    30 juli 2022
    Nou, daar wordt ik verlegen van. Ik moet de jury vragen of het waar is wat je zegt.