Vive la France

27 juli 2022 - Sulzburg, Duitsland

De Deutsche Bahn genomen vanuit het grensplaatsje Breisach am Rhein naar het centrum van Freiburg. 9 euro per persoon waar we de hele maand juli nog mee mogen reizen in het openbaar vervoer. Waarom de trein? Freiburg heeft een Umweltszone en wij een oude diesel. Dat klikt niet.

Freiburg is beter dan Worms. Wat direct opvalt is het open riool van de stad. Iets van city marketing of gewoon zuunigheid. Eigenlijk ook prima als ze regenwater zo afvoeren. Wel uitkijken dat je er niet in fietst, stept, rijdt, scootert of loopt. Het meest bijzonder waren volgens Carla de bijzondere winkeltjes. Niet een eenheidsworst aan winkels. Nou, dat was het dan wel. Terug bij de auto zijn we naar Frankrijk gegaan en wel naar Neuf-Brisach.

Bij de Vrede van Rijswijk werd Frankrijk verplicht Breisach aan Oostenrijk af te staan waardoor er een 'gat' in de verdediging kwam te zitten. Lodewijk XIV gaf daarom opdracht een nieuwe vestiging te bouwen die het verlies van Breisach zou kunnen opvangen. Toen die nieuwe vesting, in de periode tussen 1699 en 1703 werd opgericht gold het als een van de grootste militaire versterkingswerken.

Tijdens de Frans-Pruisische oorlog in 1870 belegerden de Duitsers Neuf-Brisach, dat destijds zo'n 5500 soldaten huisvestte. Uiteindelijk werd het ingenomen en verwoest. Na de heropbouw speelde het geen belangrijke militaire rol meer. Nu is het ook geen interessant dorp behalve dat al de inwoners in een vesting wonen met een loeigroot exercitie plein in het midden. Je kunt rond het dorp over de vestingwal lopen.

Op de terugweg zijn we langs de Franse kant naar het zuiden gereden om bij Fessenheim de Rijn weer over te steken. Dan ga je eerst over een parallelle tak van de Rijn waar een waterkrachtcentrale in is gebouwd, dan waar een sluis is gebouwd en als laatste over een sullig stukje water wat de eigenlijke rivier is. Die sluis is wel indrukwekkend. We kwamen net aan toen er een rijnaak in lag en volgens de folder is het niveauverschil 40 meter. De rijnaak paste er net in.

Terug op de camping gingen we de berg beklimmen waar we vanuit onze tent zicht op hebben. De avondzon schijnt daar lang en dus ook een ideale plek voor een picknick. Nog even doorgelopen naar de top waar we een kasteel dachten te vinden. Er stond een uitkijktoren en een kruiwagen vol restanten van een kasteel.

Het weer was net als gisteren.

En de boeren staken net als gisteren nog meer hooi in de fik. Hebben die lui tijd teveel of zo?