Naar huis

10 augustus 2023 - Hoevelaken, Nederland

De camping in Mieses hebben we dinsdag 8 augustus verlaten en we zijn aan het einde van de dag neergestreken op de Camping Chez Gendron in of vlakbij Saint-Ciers-sur-Gironde. Dit is een tussenstop op weg naar huis. Vanaf deze camping is het nog ongeveer 1100 kilometer naar huis.

De rit hier naartoe was ongeveer 600 kilometer dus konden we rustig de tent opbreken en ontbijten en hadden we nog tijd voor een tussenstop in Santillana del Mar. Als je over de snelweg gaat van Bilbao naar Gijon dan moet je even tijd uittrekken voor een lunch in dit stadje of eigenlijk is het een dorpje gezien het aantal inwoners.

Het dorpscentrum van Santillana del Mar telt veel historische gebouwen. De geschiedenis van het benedictijnenabdij Colegiata Santa Juliana gaat terug tot de 12e eeuw en heeft nog veel van zijn oorspronkelijke karakter behouden. Verder zijn er veel mooi versierde herenhuizen met op de gevel de wapens van oude Spaanse adellijke families. Het dorp ademt nog steeds een middeleeuwse sfeer, waardoor het veel op een openluchtmuseum lijkt. Wel veel toeristen maar zeker de moeite waard.

Dicht bij dit dorp ligt de grot van Altamira. In deze grot zijn zo'n 150 rotstekeningen van bizons, herten, paarden, zwijnen en mensen te vinden die zo'n 15.000 jaar oud zijn.  De grot hebben we niet bezocht, want we moesten door.

De camping Chez Gendron is een mooie rustige camping met -Carla zoekt de campings uit- een, niet verrassend, zwembad natuurlijk. Verder alles heel eco en verantwoord natuurlijk. Maar ook de streek is mooi, de camping ligt midden in de Bordeaux streek. Dus veel wijngaarden in een iets glooiend landschap. En als je dan naar St Ciers rijdt vanaf de camping, kijk je op een gegeven moment uit over de laagvlakte van de Gironde.

In St Ciers zaten we buiten op een terras schuin tegenover La Poste, een best wel stevig gebouw voor de Franse postbodes. Dat zie je in Nederland niet. Maar wist je dat de Fransen het aan Napoleon te danken hebben dat de postzaken een nationaal bedrijf is? Tot 1799 kreeg alleen de elite post. Maar de Fransen met hun liberté, égalité, fraternité vonden dat ook het versturen en ontvangen van brieven mogelijk moest zijn voor niet- aristocraten. Toen kwam er een Postwet in 1810 die er voor zorgde dat de bezorging in handen kwam van de staat. Die reguleerde de tarieven en verplichte dat elke gemeente een postkantoor had.  En de Fransen kwamen naar Nederland en in Nederland gold het ook. Maar wij hebben de postbezorging geliberaliseerd, maar de Fransen niet. Dus hebben ze nog steeds mooie gebouwen voor La Poste. Maar alla, er zal wel geld op toegelegd worden...

9 augustus zijn we vertrokken naar huis met het enige dat vermeldenswaard is, is dat we erg moest tanken bij Antwerpen maar doorgereden zijn naar Breda voor de Tinq; was die vanaf 7 uur gesloten. De tweede Tinq in Breda gaf geen Diesel en met geknepen billen naar de derde gereden waar het wel lukte.

Enfin.., na ongeveer 4500 kilometer zijn we weer thuis. Donderdag naar de Veluwse Markt en lunchen in Nijkerk. En dat allemaal op de fiets. Chapeau!

Later...

1. H.J. Schuiteman:
    11 augustus 2023
    Welkom thuis. Na veel regen in Nederland, nu ook nog mooi weer gewoon hier in Zwartebroek.
  2. Sminkstra:
    11 augustus 2023
    Het gras heeft goed gegroeid hier
    Twee dagen nodig om alles weer kort te krijgen
  3. Jantine:
    11 augustus 2023
    Klinkt goed allemaal!!! Heel leuk om jullie verhalen te lezen en alweer tips voor eventuele volgende vakantie! Hier schijnt de zon ook weer, goed gepland!
  4. Sminkstra:
    11 augustus 2023
    Hoi Jantine bedankt voor de leuke reacties
  5. Daphne:
    11 augustus 2023
    Welkom thuis! Ik heb genoten van alle verhalen! Het is zeker ook een bestemming voor ons een keertje! Wij vertrekken morgen, ik stuur de Polarsteps link!
  6. Sminkstra:
    11 augustus 2023
    Waar gaan jullie naar toe?
  7. Daphne:
    2 weken IJsland en daarna nog een klein weekje naar Zuid Frankrijk.😀
  8. Sminkstra:
    11 augustus 2023
    We gaan het volgen. Veel plezier